|
Vyučující
|
-
Gregor Jakub, Ing.
-
Pučelík Filip, MUDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáška: 1. Klinická propedeutika, její význam a zařazení do systému klinických oborů. Zdraví, nemoc. Anamnéza, její členění a součásti. 2. Hlavní subjektivní příznaky a jejich zjišťování. Úvod do syndromologie. 3. Subjektivní příznaky dle orgánových systémů. 4. Základy fyzikálního vyšetření, hodnocení vitálních funkcí, základní objektivní příznaky. 5. Objektivní příznaky dle orgánových systémů. 6. Vědomí a jeho poruchy - kvalitativní a kvantitativní. Definice smrti z hlediska mozkových funkcí. Známky smrti. 7. EKG. 8. Laboratorní vyšetřovací metody v přehledu. Biochemické, hematologické, mikrobiologické. Biopsie. Metody odběru biologického materiálu. Endoskopie. 9. Zobrazovací metody. RTG, CT, izotopové vyšetření, ultrazvukové vyšetření, nukleární magnetická rezonance. 10. Zátěžové testy, EEG, EMG, elektrofyziologické a funkční vyšetřovací metody. Monitorace pacienta - principy a technika. Cvičení: 1.-2. Přístup k pacientovi, základní principy vyšetření, komunikace, oslovení, vypsání hlášení. Struktura anamnézy. 3.-4. Odběr anamnézy, symptomy a syndromy. 5.-6. Fyzikální vyšetření. 7. Vědomí a jeho poruchy - kvalitativní a kvantitativní. Stanovení smrti. 8. EKG. 9. - 10. Laboratorní vyšetření - fyziologické hodnoty. Indikace jednotlivých vyšetřovacích metod a monitorace dle stavu pacienta.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit fyziologické funkce jednotlivých orgánových systémů |
| popsat anatomické uložení orgánů |
| vysvětlit princip základních biochemických, hematologických a mikrobiologických laboratorních vyšetřovacích metod |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpoznat fyziologickou EKG křivku |
| správně komunikovat s pacientem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popíše členění a jednotlivé součásti anamnézy |
| charakterizuje možné objektivní příznaky dle orgánových systémů |
| vysvětlí principy a techniku monitorace pacienta |
| popíše v přehledu laboratorní vyšetřovací metody, možné zobrazovací metody a zátěžové testy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vede anamnestický rozhovor s nemocným |
| komunikuje s pacientem o jeho obtížích |
| provádí základní fyzikální vyšetření |
| vyhodnocuje elektrokardiogram |
| hodnotí vitální funkce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bulíková, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. 1. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
-
Dobiáš, V. Klinická propedeutika v urgentní medicíně.. Grada Publishing, 2013.
-
Nejedlá, Marie. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
-
THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření - moderní propedeutika: rady - typy - návody pro praxi.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0108-5.
|