Vyučující
|
-
Hnídková Veronika, Mgr.
-
Bursová Michaela, Mgr.
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Pojem komunikace, struktura, význam komunikace ve zdravotnictví. Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry. Obecná pravidla v jednání s lidmi, chyby sociální percepce. Verbální komunikace, rétorika, kultura řeči. Evalvace, devalvace, empatie, altruismus. Pozorování a rozhovor, typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, naslouchání - pasivní, aktivní (metody). Asertivita asertivní práva, techniky, metody. Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování. Komunikace s problémovým pacientem. Komunikace s handicapovaným člověkem. Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky. Obsah cvičení: Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace Sociální percepce Sociálně psychologický výcvik Neverbální komunikace Rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení Rétorika, výstup, prezentace Rozvoj empatie Nácvik asertivního chování Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací Řešení modelových situací Komunikace s klientem různého věku, zdrav.stavu Komunikace s příbuznými Multikulturní komunikace Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Popisuje proces sociální komuniakce. |
Popsat proces sociální komuniakce. |
Definuje jednottivé složky sociální komunikace |
Definovat jednottivé složky sociální komunikace. |
Odborné dovednosti |
---|
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. |
Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. |
Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat verbální a neverbální komunikační vzorce |
definovat chyby sociální percepce |
definovat chyby sociální percepce |
vysvětlit poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči |
vysvětlit poruchy komunikace na bázi metakomunikace |
vysvětlit poruchy komunikace na bázi metakomunikace |
hodnotit význam komunikace v práci všeobecné sestry z pohledu evalvace/devalvace |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat zásady efektivní komunikace |
aplikovat zásady efektivní komunikace |
realizovat sebereflexi |
projevovat empatii |
projevovat empatii |
vést a řídit komunikační cvičení ve skupině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
ANDRŠOVÁ, Alena. ANDRŠOVÁ, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. s. 128. ISBN 978-80-247-4119-2..
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
Janoušek, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
-
PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
POTTS, Conrad, POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada., 2016.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|