|
Vyučující
|
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Zahradnická Alena, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Pojem komunikace, struktura, význam komunikace ve zdravotnictví. Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry. Obecná pravidla v jednání s lidmi, chyby sociální percepce. Verbální komunikace, rétorika, kultura řeči. Evalvace, devalvace, empatie, altruismus. Pozorování a rozhovor, typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, naslouchání - pasivní, aktivní (metody). Asertivita asertivní práva, techniky, metody. Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování. Komunikace s problémovým pacientem. Komunikace s handicapovaným člověkem. Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky. Obsah cvičení: Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace Sociální percepce Sociálně psychologický výcvik Neverbální komunikace Rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení Rétorika, výstup, prezentace Rozvoj empatie Nácvik asertivního chování Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací Řešení modelových situací Komunikace s klientem různého věku, zdrav.stavu Komunikace s příbuznými Multikulturní komunikace Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s diskusí
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| úspěšné splnění předmětu KMK1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| analyzovat chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní, vysvětlit metody aktivního naslouchání. |
| vysvětlit jednotlivé asertivní techniky, popsat komunikaci s problémovým pacientem, |
| navrhnout způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
| objasnit pojem aktivní a pasivní naslouchání, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
| aplikovat jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci |
| realizovat sebereflexi |
| projevit komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Diskuse, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
Plamínek, Jiří; Franc, Daniel. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
-
Potts, Conrad; Potts, Suzanne. Asertivita : umění být silný v každé situaci. První vydání. 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|