|
Vyučující
|
-
Zahradnická Alena, Mgr.
-
Praumová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Pojem komunikace, struktura, význam komunikace ve zdravotnictví. Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry. Obecná pravidla v jednání s lidmi, chyby sociální percepce. Verbální komunikace, rétorika, kultura řeči. Evalvace, devalvace, empatie, altruismus. Pozorování a rozhovor, typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, naslouchání - pasivní, aktivní (metody). Asertivita asertivní práva, techniky, metody. Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování. Komunikace s problémovým pacientem. Komunikace s handicapovaným člověkem. Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky. Obsah cvičení: Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace Sociální percepce Sociálně psychologický výcvik Neverbální komunikace Rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení Rétorika, výstup, prezentace Rozvoj empatie Nácvik asertivního chování Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací Řešení modelových situací Komunikace s klientem různého věku, zdrav.stavu Komunikace s příbuznými Multikulturní komunikace Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s aktivizací
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat proces sociální komuniakce. |
| Definovat jednottivé složky sociální komunikace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. |
| Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat verbální a neverbální komunikační vzorce |
| definovat chyby sociální percepce |
| vysvětlit poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči |
| vysvětlit poruchy komunikace na bázi metakomunikace |
| hodnotit význam komunikace v práci všeobecné sestry z pohledu evalvace/devalvace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat zásady efektivní komunikace |
| realizovat sebereflexi |
| projevovat empatii |
| vést a řídit komunikační cvičení ve skupině |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
POTTS, Conrad, POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|