|
Vyučující
|
-
Praumová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Zahradnická Alena, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování. Komunikace s problémovým pacientem. Komunikace s handicapovaným člověkem. Komunikační techniky u nemocnémho s chronickým onemocněním Komunikace v paliativní péči, zásady doprovázení umírajících Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky. Obsah cvičení: Sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace. Sociální percepce. Sociálně psychologický výcvik. Neverbální komunikace. Rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení. Rétorika, výstup, prezentace. Rozvoj empatie. Nácvik asertivního chování. Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací. Řešení modelových situací. Komunikace s klientem různého věku, zdrav.stavu. Komunikace s příbuznými. Multikulturní komunikace. Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s aktivizací
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| úspěšné splnění předmětu KMS1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Rozeznává adekvátní a neadekvátní formy komunikace. Navrhuje pravidla efektivní sociální komunikace. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| analyzovat chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní |
| vysvětlit jednotlivé asertivní techniky |
| popsat komunikaci s problémovým pacientem |
| navrhnout způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
| objasnit pojem aktivní a pasivní naslouchání |
| vysvětlit metody aktivního naslouchání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
| aplikovat jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci |
| realizovat sebereflexi |
| projevit komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
BORG, James. Řeč těla. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4474-2.
-
Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1990-0.
-
Janoušek, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace : projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-4295-3.
-
PLAMÍNEK, Jiří. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. 200s. ISBN 978-80-247-4484-1..
-
POTTS, Conrad., POTTS, Suzanne. Asertivita - umění být silný v každé situaci. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5197-9.
-
Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|