Vyučující
|
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření přednášek: ZS Pojem komunikace, struktura,význam komunikace ve zdravotnictví Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, double bind, brainwashing, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry Obecná pravidla v jednání s lidmi,chyby sociální percepce a jak se jich vyvarovat Pozorování Verbální komunikace, rétorika, kultura řečí Evalvace,devalvace, empatie, altruismus Rozhovor typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, slyšet x naslouchat Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování, osobnosti s neadaptivními znaky Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky Jednání s obtížně zvladatelnými lidmi, strategie průlomu, typy manipulátorů Asertivita asertivní práva, techniky, asertivní přijímání oprávněné i neoprávněné kritiky, asertivní vyjádření hněvu Komunikace s handicapovaným člověkem Obsahové zaměření cvičení: sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace sociální percepce sociálně psychologický výcvik neverbální komunikace rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení rétorika, výstup, prezentace rozvoj empatie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student popíše verbální a neverbální komunikační vzorce |
definuje chyby sociální percepce |
vysvětlí poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči, |
vysvětlí poruchy komunikace na bázi metakomunikace, |
hodnotí význam komunikace v práci porodní asistentky z pohledu evalvace/devalvace |
Odborné dovednosti |
---|
student aplikuje zásady efektivní komunikace, |
realizuje sebereflexi |
projevuje empatii |
vede a řídí komunikační cvičení ve skupině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Murphy, Kate. Umění naslouchat. Praha: Dobrovský, 2022. ISBN 978-80-277-0232-9.
-
Ptáček, Bartůněk. Důstojnost v medicíně. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-1852-6.
-
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Rosenberg. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
-
Zahariades, Damon. Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4383-2.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|