|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Nácvik asertivního chování. Nácvik efektivní komunikace při v různých tréninkových situacích. Nácvik dovedností pro zvládání konfliktních a zátěžových situací. Řešení modelových situací. Komunikace s klientem různého věku, zdrav. stavu. Komunikace s příbuznými. Multikulturní komunikace. Komunikace s lékařem. Krizová intervence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| doporučeno je úspěšné splnění předmětu KOMP1 |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student analizuje chování a komunikaci agresivní, pasivní, manipulativní a asertivní, |
| vysvětluje jednotlivé asertivní techniky |
| popíše komunikaci s problémovým pacientem |
| navrhne způsob komunikace zdravotníka s problémovým pacientem |
| objasní pojem aktivní a pasivní naslouchání, |
| vysvětlí metody aktivního naslouchání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student aplikuje jednotlivé techniky asertivity v modelové situaci |
| aplikuje jednotlivé techniky aktivního naslouchání v modelové situaci, |
| realizuje sebereflexi, |
| projeví komunikační dovednosti při komunikaci s problémovým pacientem v modelové situaci |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová výuka, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Murphy, Kate. Umění naslouchat. Praha: Dobrovský, 2022. ISBN 978-80-277-0232-9.
-
Ptáček, Bartůněk. Důstojnost v medicíně. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-1852-6.
-
PTÁČEK, Radek, BARTŮNĚK, Petr a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. 528 s. ISBN ISBN 978-80-247-3.
-
Rosenberg. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
-
Špaček, Ladislav. Etiketa pro lékaře, zdravotníky a pomáhající profese. Praha: EEZY Publishing, 2021. ISBN 978-80-908101-4-3.
-
Zahariades, Damon. Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4383-2.
-
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
-
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
|