Vyučující
|
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
-
Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Petrlíková Pavla, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj transkulturního ošetřovatelství 2. Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství 3. Kulturně specifické ošetřovatelské modely Leiningerové a Gigerové a Davidhizarové a jejich uplatnění v praxi 4. Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin 5. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče 6. Zákony a vyhlášky o poskytovaní zdravotní péče u cizinců v ČR 7. Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovný vývoj, posuzování zdraví v komunitě 8. Edukační činnost sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Dialogická výuka
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student má znalosti teorie ošetřovatelství, ošetřovatelské péče, komunikace a etiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže poskytovat ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
bude mít znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin, vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
aplikovat znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
dokáže vymezit důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
definovat specifické ošetřovatelské modely, které umí použít do praxe |
Odborné dovednosti |
---|
zvolit vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
komunikovat s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
bude realizovat ošetřovatelskou péči u pacientů na základě znalostí multikulturního ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Ryšlinková, Markéta. Česká sestra v arabském světě : multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8.
-
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
|