Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Obecný přehled o infekčních nemocech a HIV/AIDS. Epidemiologie a principy vzniku infekčních onemocnění, imunitní odpověď a laboratorní nálezy. Klinické průběhy, diagnostika, léčba a prevence přenosných nemocí. Způsoby léčby, její správná aplikace a vedlejší účinky. Principy komplexní léčby infekčních onemocnění. Léčba antibiotiky, chemoterapeutiky, antivirotiky, antimykotiky a antiparazitárními přípravky. Imunoterapie. Profylaktická opatření u infekčních nemocí. Klinický obraz, diagnostika a léčba nemocných s vybranými přenosnými chorobami: průjmová onemocnění bakteriální, virová a parazitární. Infekční onemocnění jater. Neuroinfekce. Tonsilopharyngitidy a uzlinový syndrom. Exantémová onemocnění. Antropozoonózy. HIV/AIDS a oportunní infekce. Osnova cvičení: Komunikace s pacientem s infekčním onemocněním a specifika ošetřovatelské péče a přístupu k pacientům s infekčním onemocněním. Obecné zásady komunikace s infekčně nemocným. Komunikace s rodinou. Domácí péče o chronicky nemocné, osoby s komplikacemi a následky. Obecné etické otázky při výskytu infekčních chorob. Infekční onemocnění ve stáří. Infekční onemocnění v těhotenství. Infekční onemocnění u imunodeficitních osob. Všeobecné a konkrétní zásady v péči o infekční pacienty, režimová opatření a infekčních klinikách a pracovištích. Principy bariérového systému ošetřování infekčních pacientů. Zásady výživy u pacientů s infekčním onemocněním. Ošetřovatelské intervence u vybraných symptomů vyskytujících se u infekčních chorob, jejich monitorování a vyhodnocování. Poruchy termoregulace u infekčních chorob. Dehydratace a poruchy minerálního hospodářství u infekčních chorob. Nauzea a zvracení. Průjmy. Oportunní infekce u imunosuprimovaných nemocných. Bolest u pacientů s infekčním onemocněním. Deprese a úzkost u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy vědomí u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy mobility u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy integrity kůže a exantémy u pacientů. Ošetřovatelská péče o pacienty s: bakteriálními nemocemi, mykózami, virovými nemocemi, parazitárními infekcemi. Ošetřovatelské postupy a intervence u život ohrožujících stavů v infekčním lékařství. Zásady vakcinace proti infekčním chorobám. Epidemie infekčních chorob, protiepidemická opatření v rámci prevence šíření infekčních chorob.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z anatomie, fyziologie, ošetřovatelství |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
klinicky zhodnotit akutní stav pacienta |
aplikovat ošetřovatelský proces včetně ošetřovatelských postupů a výkonů, které se týkají pacienta/klienta s infekčním onemocněním a s HIV |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat hodnocení stavu pacienta s ohledem na možné postižení infekční chorobou |
aplikovat teoretické znalosti při péči o pacienty s infekčním onemocněním |
stanovit standardní plány ošetřovatelské péče o pacienty s infekčním onemocněním realizovat komplexní péči o nemocné s infekčním onemocněním |
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým výkonem |
zhodnotit o odlišit akutní stav pacienta od chronických příznaků |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠOVÁ, Drahomíra a kol. Trendy soudobé PEDIATRIE, svazek 2. Dětské infekční nemoci.. Praha: Galén, 2003. ISBN 8072622064.
-
Černý, Z. Infekční nemoci.
-
Dostál, Václav. Infektologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0749-2.
-
HAVLÍK, Jiří a kol. Infekční nemoci. Praha: Galén, 2002. ISBN 8072621734.
-
Chalupa P. a kol. Infekční lékařství. Učební text pro posluchače magisterského studia Zdravotních věd. Brno, Masarykova univerzita, 2001.
-
JILICH, David a Veronika KULÍŘOVÁ. HIV infekce: současné trendy v diagnostice, léčbě a ošetřovatelství. Praha: Mladá fronta,, 2014. ISBN 978-80-204-3325-1.
-
Resl Vladimír, Jiří Frei, Jitka Krocová. ZÁKLADNÍ PŘEHLED DERMATOVENEROLOGIE.
-
Rozsypal, Hanuš. AIDS : klinický obraz a léčba. Praha : Maxdorf, 1998. ISBN 80-85800-92-6.
-
Watson, Ronald R. Health of HIV infected people : food, nutrition and lifestyle with antiretroviral drugs. Volume I. 2015. ISBN 978-0-12-800769-3.
|