Vyučující
|
-
Michalák Vlastimil, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
-
Hnídková Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod do základů ošetřovatelství. Nové pojetí ošetřovatelství, role sestry porodní asistentky. Historický vývoj ošetřovatelství a porodní asistence. Koncepce ošetřovatelství ČR. Kompetence a vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků a ve vztahu k aktuální legislativě Regulace profese všeobecné sestry a porodní asistentky. Registrace zdravotnických pracovníků. Image nelékaře. Profesní organizace nelékařských zdravotnických pracovníků. Formy zdravotní péče. Formy ošetřovatelské péče, role ošetřovatelství v primární, sekundární a terciální prevenci. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR. WHO. Světové, evropské a národní strategie péče o zdraví. Metody poskytování ošetřovatelské péče (funkční systém, skupinová péče, týmové ošetřování, primární ošetřování, case management). Role a osobnost nelékařského zdravotnického pracovníka. Praxe založená na důkazech v ošetřovatelství. Základy výzkumu v ošetřovatelství. Management ve zdravotnictví/ošetřovatelství. Kvalita a bezpečí péče v ošetřovatelství. Standardizace v ošetřovatelství a řízení kvality v ošetřovatelství. Obsah cvičení: Potřeby zdravého a nemocného jedince. Hodnocení úrovně sebepéče a soběstačnosti nemocného. Ošetřovatelský proces v péči o pohybovou aktivitu nemocného. Imobilizační syndrom. Ošetřovatelský proces v péči o hygienu a oblékání nemocného. Ošetřovatelská problematika dekubitů. Ošetřovatelský proces v péči o spánek a odpočinek. Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataci nemocného Ošetřovatelský proces v péči o vyprazdňování nemocného Ošetřovatelský proces v péči o dýchán Ošetřovatelský proces u nemocného s bolest Jistota a bezpečí v ošetřovatelském procesu, sebekoncepce a sebeúcta v ošetřovatelském procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
- Kontaktní výuka
- 55 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Odborné dovednosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumí historickému vývoji ošetřovatelství. |
osvojí si nové terminologie oboru ošetřovatelství. |
přijme filosofii celostního přístupu (holismus). |
vysvětlí základní koncepce oboru, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. |
popíše jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu. |
analyzuje problémy jedinců a stanoví správně ošetřovatelskou diagnózu. |
aplikuje teoretické poznatky o lidských potřebách u zdravých a nemocných jedinců v ošetřovatelském procesu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje teoretické poznatky o lidských potřebách u zdravých a nemocných jedinců v ošetřovatelském procesu |
stanoví správně ošetřovatelskou diagnózu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, Iva a Sylva BÁRTLOVÁ. Management v ošetřovatelské praxi. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-402-7.
-
Definice a klasifikace 2018-2020. NANDA. GraDA, 11. VYDÁNÍ, 2018.
-
Gurková, Elena. Hodnocení kvality života : pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELANÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
KACHLOVÁ, Miroslava. Postupy v ošetřovatelské péči 2. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2022. 111 stran., 2022. ISBN 9788027112432.
-
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Pavlíková, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Plevová Ilona a kolektiv. Ošetřovatelství II. Grada, 2019. ISBN ISBN: 978-80-271-.
-
PLEVOVÁ, Ilona a Miroslava KACHLOVÁ. Postupy v ošetřovatelské péči 1: Základní fyzikální vyšetření sestrou, měření fyziologických funkcí. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3032-0.
-
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství I. 2018. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
Šamánková, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci : aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
ŠUPŠÁKOVÁ, Petra. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017, 260 s., 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
-
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta a Jana HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část.. Praha: Grada,, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva, KUBÁTOVÁ, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva, PAVLÍKOVÁ, Pavla. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
|