Vyučující
|
-
Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Bursová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: Význam přítomnosti a péče osoby blízké, etické aspekty péče o své blízké v těžkém zdravotním stavu. Psychologie nemoci, psychologie bolesti. Rodina a tělesná nemoc. Rodina a duševní nemoc. Rodina s postiženým členem. Rodina s členem závislým na alkoholu nebo drogách. Doprovázení člověka v terminálním stádiu života, umírání. Pocity a potřeby pečující osoby, péče o pečovatele. Prevence přetížení pečovatele, zásady sebepéče. Supervize pro pečující osoby. Obsahové zaměření praktických cvičení: Rozbor kasuistik z praxe. Supervize v ošetřovatelské praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti mají základní znalosti psychologie, etiky a funkce rodiny |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat psychosociální potřeby starého člověka jako pacienta, vysvětlit specifika psychosociální péče u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním, definovat psychosomatické souvislosti nemoci, popsat psychosociální potřeby u onkologicky nemocných, definovat pojem syndrom vyhoření. |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat sebereflexi během hodin cvičení, aplikovat teoretické poznatky v modelových situacích, projevovat empatii v souvislosti péče o handicapované v hodinách cvičení, vyjadřovat přiměřeně negativní emoce, využívat metody prevence syndromu vyhoření |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Halmo, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
KURUCOVÁ, Radka. Zátěž pečovatele. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5707-0.
-
POCHMANOVÁ, Karolína. A kol. Průvodce domácí péčí. Praha: Cesta domů, 2015. ISBN 978-80-905809-2-3.
-
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka. Praha: Portíál. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VOJTÍŠEK, Zdeněk, DUŠEK, Pavel a MOTL, Jiří. Spiritualita v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0088-8.
|