|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Content of the exercise: The importance of the presence and care of a close person, the ethical aspects of caring for their loved ones in a difficult health condition. Psychology of illness, psychology of pain. Family and physical illness. Family and mental illness. Family with a disabled member. A family with a member dependent on alcohol or drugs. Ending a person in the terminal stage of life, dying. Feeling and care of the caregiver, care of the caregiver. Prevention of caregiver overload, self-care principles. Supervision for carers. Concentration of practical exercises: Case study from practice. Supervision in nursing practice.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
|
Interactive lecture
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| studenti mají základní znalosti psychologie, etiky a funkce rodiny |
| Skills |
|---|
| aplikovat základní techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat psychosociální potřeby starého člověka jako pacienta, vysvětlit specifika psychosociální péče u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním, definovat psychosomatické souvislosti nemoci, popsat psychosociální potřeby u onkologicky nemocných, definovat pojem syndrom vyhoření. |
| Skills |
|---|
| realizovat sebereflexi během hodin cvičení, aplikovat teoretické poznatky v modelových situacích, projevovat empatii v souvislosti péče o handicapované v hodinách cvičení, vyjadřovat přiměřeně negativní emoce, využívat metody prevence syndromu vyhoření |
| Competences |
|---|
| N/A |
| N/A |
| N/A |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Practicum |
| Self-study of literature |
| Discussion |
| Skills |
|---|
| Practicum |
| Students' portfolio |
| Competences |
|---|
| Students' portfolio |
| Self-study of literature |
| Discussion |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Self-evaluation |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Test |
| Self-evaluation |
| Competences |
|---|
| Test |
| Self-evaluation |
|
Recommended literature
|
-
Halmo, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
KURUCOVÁ, Radka. Zátěž pečovatele. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5707-0.
-
POCHMANOVÁ, Karolína. A kol. Průvodce domácí péčí. Praha: Cesta domů, 2015. ISBN 978-80-905809-2-3.
-
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka. Praha: Portíál. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VOJTÍŠEK, Zdeněk, DUŠEK, Pavel a MOTL, Jiří. Spiritualita v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0088-8.
|