Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova předmětu: Význam výživy, doporučené výživové dávky, základní živiny, vitamíny. Poruchy výživy z hlediska příčiny, typu poruchy, stupně malnutrice. Klasické energeticko-proteinové malnutrice, marasmus, kwashiorkor. Specifické deficience: nedostatek mikronutrientu, endemická struma, xeroftalmie, nutriční anémie, nutriční osteopenie, beri-beri, nedostatek vit. B2, kurděje. Nadměrná výživa, nadváha a obezita. Poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie a další. Výživové deficity při různých typech alternativního stravování, nutnosti suplementací. Výživové deficity při chronických onemocněních, léčebná výživa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
získat přehled o vlivu výživy na zdravotní stav obyvatelstva |
naučit se posoudit výživový stav jednotlivce |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se ve výživovém poradenství v rámci klinické výživy při chronických onemocněních |
Aplikovat teoretické znalosti v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Grofová, Zuzana. Nutriční podpora : praktický rádce pro sestry. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1868-2.
-
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0..
-
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 1. Vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
MÜLLEROVÁ, Dana. Zdravá výživa a prevence civilizačních chorob ve schématech. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-421-7.
-
Papežová, Hana. Spektrum poruch příjmu potravy : interdisciplinární přístup. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6.
-
SVAČINA, Štěpán a kol. Klinická dietologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2256-6.
|