|
Vyučující
|
-
Šťovíčková Marie, Mgr.
-
Němcová Lenka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova cvičení: Úvod do problematiky, pozitivní a negativní plánované rodičovství, životní styl. a zdravotní stav rodičů, podpora otěhotnění. Historický vývoj antikoncepčních metod. Antikoncepce - dělení, mechanismus účinku, metody, výhody, nevýhody. Přirozené metody (přírodní), bariérové metody, nitroděložní tělíska. Hormonální antikoncepce. Intercepce-metody, spolehlivost, nevratné metody. Příčiny, diagnostika a léčba neplodných párů. Ženská a mužská neplodnost. Metody asistované reprodukce, preimplantační genetická diagnostika. Komplikace léčby neplodnosti. Specifika ošetřovatelské péče o ženu se sterilitou a infertilitou.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednáška s aktivizací
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| studenti mají základní znalosti biologie člověka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou stanoveny |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student interpretuje a aplikuje získané znalosti v oblasti podpory rodičovství |
| Student se orientuje v antikoncepčních metodách |
| Student vyjmenuje příčiny neplodnosti a se současnými možnostmi léčby neplodných párů |
| Student popíše kontraindikace jednotlivých antikoncepčních metod |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student edukuje o antikoncepčních metodách |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
KŘEPELKA, Petr. Hormonální antikoncepce: zásady bezpečné praxe. 1. Vyd. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-2042991-9.
-
ROZTOČIL, Aleš et al. Moderní gynekologie. 1. vyd.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2832-2.
-
Řežábek, Karel. Asistovaná reprodukce. 2018. ISBN 978-80-7345-553-8.
-
Slepičková, Lenka. Diagnóza neplodnost : sociologický pohled na zkušenost nedobrovolné bezdětnosti. 2014. ISBN 978-80-7419-140-4.
-
SLEPIČKOVÁ Lenka. Diagnóza neplodnost. 1. Vyd.. Praha: Slon., 2015. ISBN 978-80-7419-140-4.
|