|
Vyučující
|
-
Hrbková Miriam, PhDr.
-
Balcar Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
-
Kubečková Lenka, MUDr.
-
Pitulová Jana, Mgr.
-
Pílniková Elena, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Demografické aspekty stárnutí populace, důsledky pro společnost. Charakteristika pojmů - gerontologie, geriatrie, holismus, salutogeneze. Biologické teorie stárnutí, věk biologický, psychický. Charakteristika životních období, mýty o stáří, hierarchie hodnot. Somatické změny, reakce člověka na stáří, životní styl, stáří a nemoc. Psychosociální vývoj, psychické zvláštnosti stáří, změny v oblasti sociální, ekonomické. Zvláštnosti psychiky a komunikace ve stáří a v nemoci, starý a chronicky nemocný. Zdravotní péče o osoby vyššího věku, postavení sestry-ošetřovatelská péče. Sociální péče o osoby vyššího věku - přehled poskytovatelů zdravotnických a sociálních služeb, dávek, testy ADL, IADL a další. Zvláštnosti chorob ve stáří-symptomy, klinická manifestace, nejčastější choroby vyššího věku. Multimorbidita, polypragmazie. Psychologie umírání a smrti, ošetřovatelská péče o mrtvé tělo. Osnova cvičení: Zvláštnosti ošetřovatelské péče o starého a nemocného člověka. Zvláštnosti ošetřovatelské péče o starého a nemocného člověka v rodině, upevňování a ochrana zdraví. Primární zdravotní péče - význam, výhody.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit základní aspekty ošetřovatelství v ošetřovatelské péči o seniory |
| orientovat se v moderní diagnostice chorob vztahujících se k období sénia |
| identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
| zhodnotit o odlišit akutní stav pacienta od chronických příznaků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat holistický přístupu při ošetřování geriatrických pacientů |
| aplikovat prakticky ošetřovatelský proces u seniorů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
HUDÁKOVÁ, Anna, MAJERNÍKOVÁ Ludmila. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada. 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
-
Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
-
KALÁBOVÁ, Martina. Rady ošetřovatelské. Praha: Diakonie ČCE, 2013. ISBN 978-80-904711-4-6.
-
Kalvach, Zdeněk. Křehký pacient a primární péče. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4026-3.
-
Schuler, Matthias; Oster, Peter. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
|