Předmět: Supervize v ošetřovatelství

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Supervize v ošetřovatelství
Kód předmětu KOS/SVOK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malá Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Kafková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Bursová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Osnova předmětu: Úvod do studia, účel supervize, vymezení pojmů. Osoba supervizora. Supervize v českém ošetřovatelství. Dohoda o supervizi, průběh supervizního setkání Formy, metody a modely supervizní práce (Balintovské skupiny, VTI?) Supervize zdravotnických pracovníků Supervize duchovního doprovázení Etické aspekty supervize ve zdravotnictví Cvičení: Metody práce v supervizi ? myšlenková mapa, role mentora, hraní rolí? Balintovská skupina, VTI Týmová supervize na konkrétní téma Klientská supervize na konkrétní téma Individuální supervize na konkrétní téma

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti z psychologie, zdravotnická psychologie, komunikace
Odborné dovednosti
zásady komunikace v týmu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a určit zásady supervize zdravotnických pracovníků
znát zásady supervize duchovního doprovázení
znát formy, metody a modely supervizní práce
určit a vyjmenovat etické aspekty supervize ve zdravotnictví
Odborné dovednosti
umět realizovat metody práce v supervizi myšlenková mapa, role mentora, hraní rolí
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Doporučená literatura
  • ? BAŠTECKÁ, Bohumila a kol. Týmová supervize. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
  • ? HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4.
  • ? PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom pomocníka : [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-881-6300-8.
  • Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
  • HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2.
  • Honzák, Radkin. Svépomocná příručka sestry : (psychothriller). První vydání. 2015. ISBN 978-80-7492-142-1.
  • Schmidbauer, Wolfgang. Syndrom pomocníka : [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
  • Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr