Vyučující
|
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova předmětu: Historický vývoj transkulturního ošetřovatelství. Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství. Kulturně specifické ošetřovatelské modely Leiningerové a Gigerové a Davidhizarové a další a jejich uplatnění v praxi. Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče. Legislativní ukotvení zdravotní péče u cizinců v ČR. Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovný vývoj, posuzování zdraví v komunitě. Edukační činnost sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní koncepce oboru, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat zásady efektivní komunikace |
projevit empatii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
bude mít znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin, vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
bude umět vymezit důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
bude aplikovat znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
definovat specifické ošetřovatelské modely, které umí použít do praxe |
realizovat vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
Odborné dovednosti |
---|
bude umět komunikovat s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
realizovat ošetřovatelskou péči u pacientů na základě znalostí multikulturního ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
-
Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
-
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
-
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
|