Lecturer(s)
|
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Syllabus of the course: Historical development of transcultural nursing. Multicultural and transcultural nursing. Cultural specific nursing models of Leininger and Giger and Davidhizar and others and their application in practice. Cultural shock in the treatment of foreigners and minorities. Foreigners in the Czech Republic and issues of integration and health care. Legislative anchoring of health care for foreigners in the Czech Republic. Ethnic, religious communities in the Czech Republic: historical development of the community in the world, in the Czech Republic, community philosophy of life, characteristics, spiritual development, community health assessment. > Educational activity of the nurse with respect to the ethnic, national or religious affiliation of the client.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 6 hours per semester
- Contact hours
- 18 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain the basic concepts of the field that form the metaparadigm of nursing |
Skills |
---|
to apply the principles of effective communication |
to show empathy |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
bude mít znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin, vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
bude umět vymezit důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
bude aplikovat znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
definovat specifické ošetřovatelské modely, které umí použít do praxe |
realizovat vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
Skills |
---|
bude umět komunikovat s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
realizovat ošetřovatelskou péči u pacientů na základě znalostí multikulturního ošetřovatelství |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Self-study of literature |
Textual studies |
Skills |
---|
Practicum |
Competences |
---|
Lecture |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Self-study of literature |
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Test |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
-
Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
-
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
-
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
|