Vyučující
|
-
Hochmannová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Matějovicová Tereza, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
> Vymezení fyziologického porodu a kompetencí porodní asistentky. Aktuální trendy v českém porodnictví. Diskuze z praxe. > Péče porodní asistentky o ženu v předporodním období a souvislosti s průběhem porodu. > Faktory ovlivňující průběh první doby porodní a péče porodní asistentky (prostředí porodu, potřeby a psychologie rodičky, podpora, práce s porodní bolestí). > Pohyb ženy při porodu a porodní pozice > Specifika vedení druhé doby porodní > Specifika vedení třetí doby porodní . Porod placenty a její význam. > Specifika čtvrté doby porodní v práci porodní asistentky. Bonding. Diskuse z praxe, metoda kritického myšlení. > Podpora a rozvoj umění porodních asistentek. Tvrdé a měkké dovednosti. Možnosti implementace praxe založené na důkazech, osobní odborný rozvoj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné specifické předpoklady nejsou předepsány |
Odborné dovednosti |
---|
žádné specifické předpoklady nejsou předepsány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí fyziologii porodu a specifické konotace, které se váží k práci porodní asistentky (rutinní porodnické zásahy versus individuální přístup, porod a zpracování placenty, podpora bondingu, měkké a tvrdé dovednosti porodních asistentek u porodu) |
Odborné dovednosti |
---|
diskutuje na jednotlivá témata |
využívá kritické myšlení při řešení případových studií a kazuistik z odborné praxe |
realizuje vybrané ošetřovatelské úkony pomocí porodních simulátorů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Frye, Anne. Holistic midwifery. Volume 1, Care during pregnancy : a comprehensive textbook for midwives in homebirth practice. 2013. ISBN 978- 1-891145-55-.
-
Johnson, Ruth; Taylor, Wendy. Skills for midwifery practice. 2016. ISBN 978-0-7020-6187-5.
-
Marshall, Jayne E.; Raynor, Maureen D. Myles textbook for midwives. Sixteenth edition. 2014. ISBN 978-0-7020-5145-6.
-
PROCHÁZKA, M., PILKA, R. Porodnictví: pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc: UPOL, 2018. ISBN 978-80-244-5322-4.
-
Wilhelmová, Radka a kol. Vybrané kapitoly porodní asistence.. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8204-5.
|