|
Vyučující
|
-
Šťovíčková Marie, Mgr.
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
-
Němcová Lenka, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Historie porodní asistence.Významné osobnosti v porodnictví. Metaparadigma a paradigma ošetřovatelství. Aktuální problematika porodnictví v České republice a profesní postavení porodních asistentek. Profesní organizace porodních asistentek. Legislativa upravující a vymezující činnost porodních asistentek. Porodní asistence jako vědní obor - teoretická a metodologická základna. Praxe založená na důkazech jako nedílná součást praxe porodní asistentky. Porodní asistence v multikulturálním prostředí. Vývojové trendy v porodní asistenci. Srovnání porodní asistence v České republice a v zahraničí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student vyjmenuje profesní organizace porodních asistentek |
| Student popíše legislativu upravující činnost porodní asistentky, |
| Student vysvětlí jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu |
| Student definuje systémy poskytování péče |
| Student analyzuje rozdíly práce porodních asistentek v ČR a v zahraničí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student vypracuje plán péče v hodinách cvičení |
| Student spolupracuje při skupinovém řešení problémů |
| Student přednese referát |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Jarošová, Darja; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelství založené na důkazech : evidence based nursing. 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
PLEVOVÁ, Ilona. Ošetřovatelství II.. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 198 stran. Sestra., 2019.
-
PLEVOVÁ, Ilona. Ošetřovatelství I.. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. 286 stran. Sestra., 2018. ISBN 9788027108886.
-
PROCHÁZKA, M., PILKA, R. Porodnictví: pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc: UPOL, 2018. ISBN 978-80-244-5322-4.
-
Tóthová, Valérie,; Olišarová, Věra. Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství. 2017. ISBN 978-80-7422-630-4.
-
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
-
Wilhelmová, Radka a kol. Vybrané kapitoly porodní asistence.. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8204-5.
|