Vyučující
|
-
Šilhavá Karolína, Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod - vymezení AAK, legislativní ukotvení, cílové skupiny, komunikace s lidmi s postižením 2. Čtení a psaní Braillova bodového písma pro nevidomé 3. Čtení a psaní Braillova bodového písma pro intaktní (vidící) populaci 4. Komunikační systémy neslyšících a ohluchlých osob - odezírání, prstová abeceda, český znakový jazyk 5. Komunikační systémy hluchoslepých osob - osvojení Lormovy dotykové abecedy, taktilní (dotyková forma) Braillova bodového písma 6. Obrázkové systémy v komunikaci 7. Technologie ve výuce alternativní a augmentativní komunikace 8. Závěrečné shrnutí a opakování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 10 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Doporučená úroveň B1 - B2 |
Odborné dovednosti |
---|
základní sociální dovednosti |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat druhy alternatitvní a augmentativní komunikace rozlišit pojmy alternativní a augmentativní komunikace |
zvolit vhodný typ komunikace s vybranou cílovou skupinou uživatelů AAK |
to list types of alternative and augmentative communication to distinguish the notions alternative and augmentative communication to choose a suitable type of communication for the given target group - users of AAC |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat vybrané druhy alternativní a augmentativní komunikace |
to apply chosen kinds of alternative and augmentative communication |
Obecné způsobilosti |
---|
užívat základy vybraného druhu a alternativní a augmentativní komunikace |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
sebehodnocení průběžné hodnocení ústní zkouška |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
sebehodnocení průběžné hodnocení ústní zkouška |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
sebehodnocení průběžné hodnocení ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ, Petra a Jiří Langer. Alternative Communication Techniques. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3750-7.
-
HANZLÍČEK, Miroslav a Kristýna Voříšková. Slovník znakového jazyka aneb Znakovka do škol. Plzeň: Nakladatelství Šrédl, 2017. ISBN 978-80-906833-0-3.
-
JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
-
KNAPCOVÁ, Margita. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-86856-88-9.
-
LANGER, Jiří a kol. Taktilní znakový jazyk. Praha: o. s. LORM ? Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
-
LANGER, Jiří. Quantitative Linguistic Analysis of Czech Sign Language. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5727-7.
-
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
-
VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak, Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha: Tyfloservis. 2014.
|