Lecturer(s)
|
-
Šilhavá Karolína, Mgr. Bc.
|
Course content
|
1. Introduction - definition of AAC, legislation, target groups, communication with people with disability 2. Braille - reading and writing for people with vision impairment 3. Braille - reading and writing for intact population 4. Communication Systems of the Deaf and Deafened - lipreading, fingespelling (dactylology), Czech sign language 5. Communication Systems of the Deafblind - Lorm, tactile Braille 6. Pictograms and Picture Systems in Communication 7. Technologies in AAC 8. Summary and Revision
|
Learning activities and teaching methods
|
- Preparation for an examination (30-60)
- 10 hours per semester
- unspecified
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 6 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Recommended level B1 - B2 |
Skills |
---|
basic social skills |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vyjmenovat druhy alternatitvní a augmentativní komunikace rozlišit pojmy alternativní a augmentativní komunikace |
zvolit vhodný typ komunikace s vybranou cílovou skupinou uživatelů AAK |
to list types of alternative and augmentative communication to distinguish the notions alternative and augmentative communication to choose a suitable type of communication for the given target group - users of AAC |
Skills |
---|
aplikovat vybrané druhy alternativní a augmentativní komunikace |
to apply chosen kinds of alternative and augmentative communication |
Competences |
---|
to use basics of the chosen kind of alternative and augmentative communication |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Practicum |
Skills |
---|
Practicum |
Lecture with visual aids |
Competences |
---|
Lecture with visual aids |
Practicum |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
self-evaluation continuous evaluation oral examination |
Oral exam |
Skills |
---|
self-evaluation continuous evaluation oral examination |
Oral exam |
Competences |
---|
Oral exam |
self-evaluation continuous evaluation oral examination |
Recommended literature
|
-
BENDOVÁ, Petra a Jiří Langer. Alternative Communication Techniques. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3750-7.
-
HANZLÍČEK, Miroslav a Kristýna Voříšková. Slovník znakového jazyka aneb Znakovka do škol. Plzeň: Nakladatelství Šrédl, 2017. ISBN 978-80-906833-0-3.
-
JANOVCOVÁ, Zora. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
-
KNAPCOVÁ, Margita. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. ISBN 978-80-86856-88-9.
-
LANGER, Jiří a kol. Taktilní znakový jazyk. Praha: o. s. LORM ? Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
-
LANGER, Jiří. Quantitative Linguistic Analysis of Czech Sign Language. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5727-7.
-
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
-
VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak, Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha: Tyfloservis. 2014.
|