Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Vzdělávací systém v ČR. 2. týden Studium na univerzitě. Západočeská univerzita v Plzni, struktura univerzity a její orgány. Organizace akademického roku. Předměty na VŠ. Časové výrazy. 3. týden Akademická etiketa - oslovení, tituly, vokativ, tykání a vykání. 4. týden Studijní korespondence - formální e-mail, žádost, omluva. 5. týden Řečnický styl: referát. Přítomný kondicionál - význam zdvořilosti a další použití. 6. týden Orientace na univerzitě. Popis trasy - vyjádření instrukcí. 7. týden Průběžný test. Administrativní styl: formuláře, studijní předpisy. 8. týden Studijní oddělení. 9. týden Podmínkové věty. 10. týden Čeština a její stratifikace - úrovně formálnosti. 11. týden Studentský a oborový slang, tvoření slangových slov. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle |
- rozlišit tvary přítomného času, minulého a budoucího času sloves |
- rozlišit tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu sloves |
- rozlišit tvary dokonavých a nedokonavých sloves |
- pojmenovat předměty, osoby, jevy a činnosti související s tématy každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služby, zdraví, volnočasové aktivity |
Odborné dovednosti |
---|
- používat ve svém projevu tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle |
- používat ve svém projevu tvary přítomného, minulého a budoucího času |
- používat ve svém projevu tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu |
- používat ve svém projevu tvary dokonavých a nedokonavých sloves s ohledem na jejich význam |
- shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu z oblasti každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služeb, zdraví, volnočasových aktivit |
- vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti každodenního života |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- organizace univerzity (obecně i ZČU) a vysokoškolského studia - základních rysů a jazykových prostředků administrativního stylu - gramatických struktur a slovní zásoby na úrovni B1.1 - jazykových prostředků pro vyjádření místních a časových vztahů - jazykových prostředků pro vyjádření podmínky - jazykových prostředků pro vyjádření zdvořilosti |
- vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu |
- vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky |
- rozlišit výrazy používané k vyjádření místních vztahů a k popisu trasy |
- rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ |
- rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu |
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní jevy administrativního stylu |
- pojmenovat náležitosti formálního dopisu a e-mailu |
Odborné dovednosti |
---|
- dokáže používat gramatické a lexikální prostředky na úrovni B1.1 s důrazem na obsah kurzu - dokáže zvolit vhodné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - dokáže identifikovat kuje základní nedostatky v útvarech administrativního stylu a odstranit je - dokáže napsat kratší text administrativního stylu (žádost, omluva, stížnost) s důrazem na studijní situace - dokáže přednést krátký referát vztahující se k obsahu kurzu - ovládá akademickou etiketu - dokáže popsat areál univerzity, zeptat se a srozumitelně vysvětlit cestu do univerzitních budov, poslucháren atd. - rozumí studijním předpisům a harmonogramu akademického roku - dokáže komunikovat ve věcech studia (konverzace na studijním oddělení atd.) - dokáže představit svou univerzitu, fakultu, studijní obor - dokáže komunikovat o věcech týkajících se koleje, menzy a dalších službách souvisejících se studiem |
- připravit a přednést referát na známé téma |
- napsat esej na vybrané téma |
- napsat formální dopis a e-mail se všemi náležitostmi |
- napsat žádost, omluvu |
- správně oslovit příslušníky akademické obce |
- vysvětlit místní vztahy, popsat trasu i si sám tyto informace vyžádat |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-17.
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince: úroveň B2. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457710.
-
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
|