Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - základní charakteristika, jazykové prostředky. Práce s textem. 2. týden Řečnický styl: prezentace. Pravidla a způsoby prezentace, forma, obsah. 3. týden Čísla a jednotky. Deklinace počítaného předmětu. 4. týden Práce s čísly, procenta, desetinná čísla, popis tabulky a grafu. 5. týden Definice a její využití. Vztažné věty. 6. týden Termíny a deklinace slov cizího původu. 7. týden Výslovnost internacionálních slov. Průběžný test. 8. týden Deklinace slov cizího původu - opakování a rozšíření. 9. týden Zkratky a zkratková slova. 10. týden Práce s odborným textem, vybrané syntaktické problémy. 11. týden Odborná literatura, univerzitní knihovna a internetové zdroje. Formátování textu. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Seminář, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 5 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní jevy administrativního stylu |
- pojmenovat náležitosti formálního a neformálního dopisu |
- rozlišit tvary trpného rodu |
- vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu |
- vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky |
- rozlišit tvary nejrozšířenějších zkratek a zkratkových slov |
- rozlišit tvary základních, řadových a druhových číslovek |
- rozlišit výrazy používané k vyjádření místních vztahů a k popisu trasy |
- rozlišit tvary imperativu |
- rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ |
- rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu |
Odborné dovednosti |
---|
- připravit a přednést referát na známé téma |
- napsat esej na vybrané téma |
- napsat formální i neformální dopis se všemi náležitostmi |
- napsat žádost, omluvu |
- správně oslovit příslušníky akademické obce |
- správně používat ve svém projevu zkratky a zkratková slova |
- používat ve svém projevu tvary číslovek |
- vysvětlit místní vztahy, popsat trasu i si sám tyto informace vyžádat |
- poradit, přikázat nebo zakázat pomocí imperativu |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení prezentace, pojmenovat nejčastější chyby |
- rozlišit tvary vztažných zájmen |
- vyjmenovat zásady pro formulování definice |
- vyjmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu |
- rozlišit výklad a úvahu |
- rozlišit slova cizího původu |
- rozlišit prepozice příčiny a důsledku |
- rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky |
- rozlišit základní druhy prepozic |
Odborné dovednosti |
---|
- připravit a přednést prezentaci na známé téma |
- používat ve svém projevu tvary vztažných zájmen |
- formálně správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti |
- popsat činnosti vykonávané při uživatelské práci s počítačem, popsat jednoduchým způsobem pracovní postup |
- analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu |
- analyzovat text z pohledu užívaných jazykových prostředků a přiřadit ho k textům odborným či administrativním |
- používat slova cizího původu správně dle gramatických pravidel češtiny |
- správně pojmenovat matematické symboly, zlomky a desetinná čísla |
- analyzovat v psaném, ale i mluveném textu prepozice příčiny a důsledku |
- popsat číselné hodnoty uvedené v grafu či tabulce |
- zapsat hlavní myšlenky mluveného výkladu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
E-learning, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince: úroveň B2. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
-
Kraus, Jiří a kol. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Praha, 2005. ISBN 978-80-200-1351-4.
|