Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - opakování a shrnutí dosavadních znalostí. 2. týden Zdroje informací, útvary odborného stylu, užívané jazykové prostředky. 3. týden Anotace, abstrakt, resumé, klíčová slova. 4. týden Struktura odborného textu. Citace a parafráze. 5. týden Odborný popis. Trpný rod zvratný. 6. týden Trpný rod opisný. 7. týden Průběžný test. 8. týden Tvoření slov sufixací - slovesná substantiva. 9. týden Tvoření slov sufixací - slovesná adjektiva. 10. týden Sekundární prepozice. Větné transformace. 11. týden Formální korespondence - stížnost a reklamace. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat zásady tvorby a přednesu prezentace, pojmenovat nejčastější chyby |
- rozlišit tvary vztažných zájmen |
- vyjmenovat základní slovní zásobu vztahující se k běžnému užívání počítače |
- pojmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu |
- rozlišit slova cizího původu |
- rozlišit prepozice příčiny a důsledku |
- rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky |
- vyjmenovat různé způsoby a strategie efektivního zápisu z přednášek |
- rozlišit výklad a úvahu |
Odborné dovednosti |
---|
- připravit a přednést prezentaci na známé téma |
- správně používat tvary vztažných zájmen |
- správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti |
- popsat činnosti vykonávané při práci na počítači, vysvětlit pracovní postup |
- analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu |
- analyzovat text z pohledu užívaných jazykových prostředků a přiřadit ho k textům odborným či administrativním |
- analyzovat v psaném, ale i mluveném textu prepozice příčiny a důsledku |
- písemně zachytit hlavní myšlenky mluveného výkladu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- pojmenovat jednotlivé části odborného textu |
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) |
- rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a pojmenovat jejich základní charakteristické znaky |
- rozlišit tvary sekundárních prepozic |
- rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv |
- pojmenovat hlavní způsoby tvoření slov v češtině |
- rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině |
- pojmenovat základní znaky větné struktury v češtině |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků |
- napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu |
- používat ve svém projevu nejrozšířenější sekundární prepozice |
- používat ve svém projevu slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech |
- používat ve svém projevu nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu |
- tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
-
Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, D. Čeština pro cizince : úroveň B2. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
-
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
-
Kraus, Jiří a kol. Nový akademický slovník cizích slov A-Ž. Praha, 2005. ISBN 978-80-200-1351-4.
|