Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Životopis, práce s textem. 2. týden Časové výrazy, adverbia a prepozice. 3. týden Minulý čas - obtížnější případy shody přísudku s podmětem. 4. týden Trpný rod - opakování, větné transformace. 5. týden Vynálezci a objevitelé. Práce s textem. 6. týden Cizí vlastní jména, zápis, výslovnost a deklinace. 7. týden Práce s textem. Průběžný test. 8. týden Aspekt, vidové trojice. 9. týden Tvoření slov - slovesná substantiva. 10. týden Syntax - pravidlo druhé pozice, obtížnější případy. 11. týden Syntax - aktuální členění větné. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) |
- rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a vyjmenovat jejich základní charakteristické znaky |
- rozlišit tvary sekundárních prepozic |
- rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv |
- rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině |
- pojmenovat diakritická znaménka v češtině a popsat jejich funkci, rozlišit krátké a dlouhé slabiky a měkké a tvrdé slabiky |
- vysvětlit základní pravidla českého pravopisu, psaní i/í x y/ý po konzonantech (zejména měkkých a tvrdých) |
- vysvětlit základní pravidla struktury české věty |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků |
- napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu |
- ve svém projevu používat nejrozšířenější sekundární prepozice |
- ve svém projevu používat slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech |
- analyzovat slovo z hlediska slovotvorby |
- aktivně používat nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu |
- ve svém písemném projevu správně používat používat diakritická znaménka |
- ve svém písemném projevu správně používat i/í a y/ý po měkkých a tvrdých konzonantech |
- tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat ustálené výrazy používané v oznámeních |
- rozlišit a stručně charakterizovat nespisovné útvary češtiny |
- rozlišit tvary perfektivních a imperfektivních sloves |
- vyjmenovat pravidla shody přísudku s podmětem v minulém čase |
- vyjmenovat nejdůležitější události a osobnosti české historie |
- rozlišit tvary obtížnějších substantiv |
- rozlišit formy trpného rodu |
- vyjmenovat základní pravidla úspěšné komunikace |
- pojmenovat nejrozšířenější gesta používaná v české neverbální komunikaci |
Odborné dovednosti |
---|
- napsat zprávu a oznámení |
- ve svém projevu správně používat spisovné a nespisovné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci |
- ve svém projevu správně používat tvary imperfektivních a perfektivních sloves s ohledem na jejich význam |
- ve svém písemném projevu správně používat koncovky minulého času |
- popsat nejdůležitější události a osobnosti české historie a vysvětlit jejich význam |
- ve svém projevu správně použít formy zvratného i opisného trpného rodu |
- správně interpretovat nejrozšířenější gesta české neverbální komunikace, případně je používat ve svém projevu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
E-learning, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Adamović, Ana; Hrdlička, Milan. Basic Czech III. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1796-1.
-
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, D. Čeština pro cizince : úroveň B2. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
-
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
|