Předmět: Čeština pro akademické účely 5

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Čeština pro akademické účely 5
Kód předmětu UJP/CAU5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Macánová Jitka, Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Věda, výzkum a experiment - práce s textem. 2. týden Aspekt - složitější případy, vidové trojice. 3. týden Instrukce a popis pracovního postupu. 4. týden Imperativ a modální slovesa - opakování a procvičení. 5. týden Přímá a nepřímá řeč. 6. týden Singularia a pluralia tantum a jejich gramatické aspekty. 7. týden Průběžný test. 8. týden Posesivní adjektiva a jejich deklinace. 9. týden Úvaha - struktura, jazykové prostředky. 10. týden Vedlejší věty vztažné. 11. týden Vedlejší věty vztažné - větné transformace. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- pojmenovat základní rysy formálního textu
- rozlišit tvary a použití kondicionálu a imperativu
- rozlišovat adverbiální významy
- pojmenovat základní pravidla chování při formálních komunikativních situacích
Odborné dovednosti
- rozlišovat mezi spisovnými a nespisovnými jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci
- správně interpretovat nejrozšířenější gesta české neverbální komunikace, případně je používat ve svém projevu
- správně používat gramatické tvary v rámci příslušné jazykové úrovně
- dodržovat základní pravidla etikety
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat účel, strukturu a jazykové prostředky životopisu
- popsat účel, strukturu a pravidla správného vystupování na přijímacím pohovoru
- pojmenovat základní pracovněprávní vztahy a související dokumenty
- pojmenovat kladné i záporné charakterové vlastnosti
- vyjmenovat základní spojky používané v příslovečných větách
Odborné dovednosti
- správně napsat strukturovaný životopis
- správně napsat motivační dopis
- správně absolvovat přijímací pohovor
- používat jazykové prostředky asertivní komunikace (vyjádření názoru, ne/souhlasu, kritiky, žádosti/prosby, odmítnutí, omluvy, jistoty/nejistoty aj.)
- provádět transformace mezi větným a nevětným vyjádřením.
- správně používat slovesný vid a slovesné prefixy (v rámci příslušné úrovně)
- aktivně používat jazykové prostředky pro vyjádření zdvořilosti (zejména fráze s kondicionálem)
- správně vyjádřit adverbiální významy (větně i nevětně)
- napsat motivační dopis
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
E-learning,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
  • Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, D. Čeština pro cizince : úroveň B2. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
  • Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr