Předmět: Čeština pro akademické účely 6

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Čeština pro akademické účely 6
Kód předmětu UJP/CAU6
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Macánová Jitka, Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Práce a zaměstnání, praxe a stáže - pracovněprávní vztahy. 2. týden Hledání práce, nabídka a poptávka. Podnikání v ČR. 3. týden Strukturovaný životopis, psaní velkých a malých písmen. 4. týden Životopis - časové výrazy, adverbia a prepozice. 5. týden Motivační dopis. 6. týden Pracovní pohovor, pravidla formální komunikace. 7. týden Průběžný test. 8. týden Vyjádření souhlasu / nesouhlasu, asertivní komunikace. 9. týden Verbální a neverbální komunikace. 10. týden Nástup do zaměstnání, systém zdravotního pojištění, smlouvy. 11. týden Formální telefonát. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 4 hodiny za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- rozlišit větu jednoduchou a souvětí
- rozlišit tvary substantiv cizího původu
- rozlišit členy tzv. druhé pozice a vysvětlit jejich hierarchii
- vysvětlit pravidla pro vyjádření množství (číslovky, formy substantiv)
- rozlišit tvary základních deklinačních typů a nejrozšířenějších typů substantiv cizího původu
Odborné dovednosti
- dodržovat základní pravidla české interpunkce
- správně používat prostředky pro vyjádření množství
- správně používat gramatické tvary v rámci příslušné úrovně
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat některé důležité události, objekty a osobnosti z oblasti české vědy a techniky
- vyjmenovat některá důležitá díla a osobnosti české kultury (výtvarné umění, architektura, hudba, literatura, film)
- vyjmenovat relevantní slovní zásobu z oblasti vědy a techniky
- vysvětlit základní pravidla objektivního a subjektivního slovosledu v češtině
- vysvětlit základní pravidla české interpunkce
- rozlišit objektivní a subjektivní slovosled
- popsat účel, strukturu a jazykové prostředky motivačního dopisu
- popsat účel, strukturu a jazykové prostředky životopisu
Odborné dovednosti
- představit umělecká, technická aj. díla a jejich autory
- rozlišit východisko (téma) a jádro (réma), tj. identifikovat novou, důležitou informaci ve větě
- aktivně a správně používat substantiva cizího původu a obtížnější deklinační typy substantiv
- správně vyjádřit kvantitu
- dodržovat základní pravidla českého pravopisu (vč. interpunkce a psaní velkých písmen)
- představit obsah úryvku literárního díla / filmu
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Skupinová výuka,
E-learning,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Test,
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adamović, Ana; Hrdlička, Milan. Basic Czech III. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1796-1.
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 5. Olomouc, 2019. ISBN 9788024455921.
  • Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, D. Čeština pro cizince : úroveň B2. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr