Předmět: Základy češtiny pro doktorandy 2

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Základy češtiny pro doktorandy 2
Kód předmětu UJP/CD2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
  • Vojtová Eva, Mgr.
  • Štefl Václav, Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Komunikativní aktivity. Orientace v čase, části dne, dny v týdnu. Hodiny. 2. týden Časové údaje. Dny v měsíci. Datum. Sjednání schůzky. Modální slovesa. 3. týden Modální slovesa. Náplň dne. Volnočasové aktivity. Co máme rádi. Rád plavu. X Mám rád plavání. 4. týden Významné osobnosti české minulosti. Práce s textem. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu, procvičování. 5. týden Minulý čas - první a druhá osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - komunikativní aktivity. 6. týden Slovesa znát, vědět, umět. Průběžný test. 7. týden Kde jsi byl? Prepozice místa v/ve, na, u. Prepozice v/ve, na + lokál singuláru. 8. týden Příběh v minulosti. Poslech. Práce s textem. Cestování. Názvy zemí a jejich tvary v lokálu singuláru. Počasí. 9. týden Dovolená. Slovesa mluvit, povídat si, slyšet, číst o + lokál singuláru. Budoucí čas. 10. týden Budoucí čas. Prepozice místa k/ke, na, do. Prepozice do + genitiv singuláru. 11. týden Kde jsi? X Kam jdeš? Elektronická komunikace. Komunikativní aktivity. 12. týden Shrnutí a opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti - vyjmenovat české hlásky - rozlišit základní české pozdravy - vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování - rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) - rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen - rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen - vyjmenovat číslovky 1-10 000 - rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru - rozlišit tvary akuzativu singuláru - rozlišit tvary pravidelných sloves - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves - rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv - pojmenovat základní dopravní prostředky - pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici - pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny - pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti
Odborné dovednosti
- používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest - správně oslovovat, pozdravit, poděkovat - hláskovat - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty - správně napsat známá slova, slovní spojení a věty - představit sebe nebo blízkou osobu - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) - žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat - vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování - vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života - popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky - popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu - používat ve svém projevu akuzativ singuláru
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti - vyjmenovat české hlásky - rozlišit základní české pozdravy - vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování - rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) - rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen - rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen - vyjmenovat číslovky 1-10 000 - rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru - rozlišit tvary akuzativu singuláru - rozlišit tvary pravidelných sloves - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves - rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv - pojmenovat základní dopravní prostředky - pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici - pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny - pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti
Odborné dovednosti
- používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest - správně oslovovat, pozdravit, poděkovat - hláskovat - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty - správně napsat známá slova, slovní spojení a věty - představit sebe nebo blízkou osobu - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) - žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat - vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování - vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života - popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky - popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu - používat ve svém projevu akuzativ singuláru
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
  • Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
  • Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 2 : [úroveň] A1/2 : [anglická verze]. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2011. ISBN 978-80-87481-26-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr