Předmět: Psaní kvalifikační práce v češtině pro zahraniční studenty

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Psaní kvalifikační práce v češtině pro zahraniční studenty
Kód předmětu UJP/CKP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štefl Václav, Mgr.
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
- Shrnutí základních znaků odborného funkčního stylu na jednotlivých jazykových rovinách - Shrnutí a procvičení jazykových prostředků užívaných v odborném funkčním stylu (zejména prostředky pro dosažení vyšší míry kondenzace textu, slovesná substantiva, adjektiva, sekundární prepozice, větné transformace, tvoření terminologie aj.). - Hlavní typografické zásady při psaní kvalifikační práce - Citační pravidla - Druhy nástrojů umělé inteligence, jejich volba a efektivní a odpovědné použití - Průběžná zpětná vazba při psaní kvalifikační práce, navazující úkoly a jejich kontrola - Procvičování vybraných jevů dle aktuálních potřeb studentů

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Nácvik dovedností [3/10] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát jazykové jevy na minimální úrovni B1.2 dle SERR - pojmenovat základní rysy formálního textu - rozlišit slova cizího původu a znát pravidla jejich skloňování - rozlišit tvary frekventovaných sekundárních prepozic - rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv - znát základní typy větných transformací s cílem dosažení vyšší míry kondenzace textu - rozlišit základní interpunkční znaménka a znát pravidla jejich použití - znát základní citační a typografická pravidla zpracování odborného textu
Odborné dovednosti
- umět se písemně i ústně vyjadřovat v českém jazyce na úrovni alespoň B1.2 dle SERR - editovat český text na počítači
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- znát jazykové a formální požadavky na kvalifikační práce - znát základní nedostatky při zpracování kvalifikační práce - orientovat se typech nástrojů umělé inteligence a znát možnosti a úskalí jejich využití při psaní odborného textu
Odborné dovednosti
- psát formálně i obsahově správné rozsáhlejší texty odborného funkčního stylu - správně citovat použité zdroje - efektivně využívat vhodné nástroje umělé inteligence v souladu s etickými pravidly
Obecné způsobilosti
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Skupinová konzultace,
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Internetová jazyková příručka. .
  • Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
  • Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
  • Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr