Vyučující
|
-
Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Vzdělávací systém v ČR. 2. týden Studium na univerzitě. Západočeská univerzita v Plzni, struktura univerzity a její orgány. Organizace akademického roku. Předměty na VŠ. Časové výrazy. 3. týden Akademická etiketa - oslovení, tituly, vokativ, tykání a vykání. 4. týden Studijní korespondence - formální e-mail, žádost, omluva. 5. týden Řečnický styl: referát. Přítomný kondicionál - význam zdvořilosti a další použití. 6. týden Orientace na univerzitě. Popis trasy - vyjádření instrukcí. 7. týden Průběžný test. Administrativní styl: formuláře, studijní předpisy. 8. týden Studijní oddělení. 9. týden Podmínkové věty. 10. týden Čeština a její stratifikace - úrovně formálnosti. 11. týden Studentský a oborový slang, tvoření slangových slov. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 54 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle - rozlišit tvary přítomného času, minulého a budoucího času sloves - rozlišit tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu sloves - rozlišit tvary dokonavých a nedokonavých sloves - pojmenovat předměty, osoby, jevy a činnosti související s tématy každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služby, zdraví, volnočasové aktivity |
Odborné dovednosti |
---|
- používat ve svém projevu tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle - používat ve svém projevu tvary přítomného, minulého a budoucího času - shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu z oblasti každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služeb, zdraví, volnočasových aktivit - vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti každodenního života |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- organizace univerzity (obecně i ZČU) a vysokoškolského studia - základních rysů a jazykových prostředků administrativního stylu - gramatických struktur a slovní zásoby na úrovni B1.1 - jazykových prostředků pro vyjádření místních a časových vztahů - jazykových prostředků pro vyjádření podmínky - jazykových prostředků pro vyjádření zdvořilosti - vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu - vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky - rozlišit výrazy používané k vyjádření místních vztahů a k popisu trasy - rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ - rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu - vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby - pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby - pojmenovat základní jevy administrativního stylu - pojmenovat náležitosti formálního dopisu a e-mailu |
Odborné dovednosti |
---|
- dokáže používat gramatické a lexikální prostředky na úrovni B1.1 s důrazem na obsah kurzu - dokáže zvolit vhodné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - dokáže identifikovat kuje základní nedostatky v útvarech administrativního stylu a odstranit je - dokáže napsat kratší text administrativního stylu (žádost, omluva, stížnost) s důrazem na studijní situace - dokáže přednést krátký referát vztahující se k obsahu kurzu - ovládá akademickou etiketu - dokáže popsat areál univerzity, zeptat se a srozumitelně vysvětlit cestu do univerzitních budov, poslucháren atd. - rozumí studijním předpisům a harmonogramu akademického roku - dokáže komunikovat ve věcech studia (konverzace na studijním oddělení atd.) - dokáže představit svou univerzitu, fakultu, studijní obor - dokáže komunikovat o věcech týkajících se koleje, menzy a dalších službách souvisejících se studiem - připravit a přednést referát na známé téma - napsat esej na vybrané téma - napsat formální dopis a e-mail se všemi náležitostmi - napsat žádost, omluvu - správně oslovit příslušníky akademické obce - vysvětlit místní vztahy, popsat trasu i si sám tyto informace vyžádat - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
-
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Česky krok za krokem 2 = Czech step by step 2 = Tschechisch Schritt für Schritt 2 = Češskij šag za šagom 2. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457710.
|