Předmět: Čeština pro cizince 1

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Čeština pro cizince 1
Kód předmětu UJP/CPC1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Vzdělávací systém v ČR. 2. týden Studium na univerzitě. Západočeská univerzita v Plzni, struktura univerzity a její orgány. Organizace akademického roku. Předměty na VŠ. Časové výrazy. 3. týden Akademická etiketa - oslovení, tituly, vokativ, tykání a vykání. 4. týden Studijní korespondence - formální e-mail, žádost, omluva. 5. týden Řečnický styl: referát. Přítomný kondicionál - význam zdvořilosti a další použití. 6. týden Orientace na univerzitě. Popis trasy - vyjádření instrukcí. 7. týden Průběžný test. Administrativní styl: formuláře, studijní předpisy. 8. týden Studijní oddělení. 9. týden Podmínkové věty. 10. týden Čeština a její stratifikace - úrovně formálnosti. 11. týden Studentský a oborový slang, tvoření slangových slov. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 54 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- rozlišit tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle - rozlišit tvary přítomného času, minulého a budoucího času sloves - rozlišit tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu sloves - rozlišit tvary dokonavých a nedokonavých sloves - pojmenovat předměty, osoby, jevy a činnosti související s tématy každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služby, zdraví, volnočasové aktivity
Odborné dovednosti
- používat ve svém projevu tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle - používat ve svém projevu tvary přítomného, minulého a budoucího času - shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu z oblasti každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služeb, zdraví, volnočasových aktivit - vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti každodenního života
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- organizace univerzity (obecně i ZČU) a vysokoškolského studia - základních rysů a jazykových prostředků administrativního stylu - gramatických struktur a slovní zásoby na úrovni B1.1 - jazykových prostředků pro vyjádření místních a časových vztahů - jazykových prostředků pro vyjádření podmínky - jazykových prostředků pro vyjádření zdvořilosti - vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu - vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky - rozlišit výrazy používané k vyjádření místních vztahů a k popisu trasy - rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ - rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu - vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby - pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby - pojmenovat základní jevy administrativního stylu - pojmenovat náležitosti formálního dopisu a e-mailu
Odborné dovednosti
- dokáže používat gramatické a lexikální prostředky na úrovni B1.1 s důrazem na obsah kurzu - dokáže zvolit vhodné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - dokáže identifikovat kuje základní nedostatky v útvarech administrativního stylu a odstranit je - dokáže napsat kratší text administrativního stylu (žádost, omluva, stížnost) s důrazem na studijní situace - dokáže přednést krátký referát vztahující se k obsahu kurzu - ovládá akademickou etiketu - dokáže popsat areál univerzity, zeptat se a srozumitelně vysvětlit cestu do univerzitních budov, poslucháren atd. - rozumí studijním předpisům a harmonogramu akademického roku - dokáže komunikovat ve věcech studia (konverzace na studijním oddělení atd.) - dokáže představit svou univerzitu, fakultu, studijní obor - dokáže komunikovat o věcech týkajících se koleje, menzy a dalších službách souvisejících se studiem - připravit a přednést referát na známé téma - napsat esej na vybrané téma - napsat formální dopis a e-mail se všemi náležitostmi - napsat žádost, omluvu - správně oslovit příslušníky akademické obce - vysvětlit místní vztahy, popsat trasu i si sám tyto informace vyžádat - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
  • Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
  • Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
  • Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Česky krok za krokem 2 = Czech step by step 2 = Tschechisch Schritt für Schritt 2 = Češskij šag za šagom 2. 1. vyd. Praha : Akropolis, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457710.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr