Předmět: Čeština pro cizince 6

» Seznam fakult » REK » UJP
Název předmětu Čeština pro cizince 6
Kód předmětu UJP/CPC6
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Tematický okruh: Sport. 2. týden Slovesné prefixy. 3. týden Tematický okruh: Dovolená. Psaní stížnosti. 4. týden Tematický okruh: Životní styl. 5. týden Objektové konstrukce s dativem. 6. týden Imperativ. 7. týden Opisný imperativ. Průběžný test. 8. týden Tematický okruh: U lékaře. 9. týden Tematický okruh: Kultura a umění. 10. týden Vyjadřování kvantity. 11. týden Vyjadřování posesivity. 12. týden Kulturní program. Opakování, závěrečný test. 13. týden Oprava závěrečného testu. Příprava na zkoušku.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student umí: - dorozumět se bez problémů a aktivně se zapojit do rozhovoru na různá témata týkající se nejen každodenního života, - porozumět hlavním myšlenkám autentických textů publicistického a odborného stylu týkajících se všeobecných i odbornějších témat, - umět v textech vyhledávat podstatné i detailní informace, - detailně porozumět informacím textů studovaného oboru (slyšeným i čteným), - umět podrobně zdůvodnit svůj názor, - napsat složitější texty na populárně-naučná témata ze studovaného oboru, popř. argumentačně podložené texty týkající se odborného tématu
Odborné dovednosti
- používat jazykové prostředky asertivní komunikace (vyjádření názoru, ne/souhlasu, kritiky, žádosti/prosby, odmítnutí, omluvy, jistoty/nejistoty aj.) - provádět transformace mezi větným a nevětným vyjádřením - správně používat slovesný vid a slovesné prefixy (v rámci příslušné úrovně) - aktivně používat jazykové prostředky pro vyjádření zdvořilosti (zejména fráze s kondicionálem)
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student umí: - s jistotou používat běžné gramatické struktury potřebné při každodenní komunikaci, - bez problémů porozumět mluvenému slovu v rádiu a televizi, - částečně rozlišit vhodnost a nevhodnost užitých jazykových prostředků vzhledem ke komunikační situaci, - používat s jistotou slovní zásobu a fráze umožňující mu bez problémů komunikovat v běžných situacích a částečně je zařadit do stylové roviny, - vyjádřit své názory a postoje, přesvědčení i nejistotu a argumentačně je podložit, - napsat textové útvary se složitější textovou výstavbou, - vyhledat a vybrat podstatné i detailní informace v autentických textech, - prezentovat (písemně i ústně) své zaměření studia, - aktivně se účastnit diskusí, hodnotit návrhy a adekvátně na ně reagovat
Odborné dovednosti
- představit umělecká, technická aj. díla a jejich autory - rozlišit východisko (téma) a jádro (réma), tj. identifikovat novou, důležitou informaci ve větě - aktivně a správně používat substantiva cizího původu a obtížnější deklinační typy substantiv - dodržovat základní pravidla českého pravopisu (vč. interpunkce a psaní velkých písmen)
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Skupinová výuka,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Adamovic, Ana; Hrdlička, Milan. Basic Czech III. 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1796-1.
  • Adamović, Ana; Hrdlička, Milan. Basic Czech III. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1796-1.
  • Adamovic, Ana. Nebojte se češtiny: konverzace pro středně pokročilé. ISBN 978-80-246-2270-5.
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
  • Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Česky krok za krokem 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7.
  • On-line katalogy knihoven. On-line katalogy knihoven.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr