Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Navázání osobního kontaktu v českém prostředí - dialog, základní fráze a kulturní zvyklosti. Základní pokyny používané ve výuce. Základní pravidla výslovnosti. Pozdravy. Země a národnosti. 2. týden Seznámení - dialog. Osobní zájmena. Sloveso být. Á slovesa. Sloveso mít. Setkání - dialog - rozšíření. Číslovky 0-10. Vokativ. 3. týden Město x vesnice - základní slovní zásoba. Základní orientace v prostoru - příslovce místa, předložka vedle. Kde? x Kam? Příslovce vyjadřující polohu x směr. Slovesa jít x jet. Dopravní prostředky. Popis trasy. 4. týden Číslovky 11-100. Í slovesa. Slovesa vědět, vidět, mluvit, muset. Psaní adresy, uvedení místa bydliště. 5. týden Jídlo a pití - základní slovní zásoba. Gramatický rod. Adjektiva (měkká a tvrdá) a jejich shoda s řídícím podstatným jménem. Stravování - rozšíření slovní zásoby. 6. týden V restauraci - dialog. Akuzativ singuláru - masculina inanimata, feminina, neutra. E slovesa. Výraz mít rád. Slovesa s předmětem v akuzativu. 7. týden Číslovky 100-10 000. Ceny zboží - rozhovor. Průběžný test. 8. týden Moje rodina - slovní zásoba. Kolik je ti/vám/mu/jí let? Přivlastňovací zájmena. Adjektiva. Popis osoby. 9. týden OVAT slovesa. Akuzativ - opakování a rozšíření o masculina animata. 10. týden Akuzativ - procvičování. Časování sloves - procvičování. 11. týden Česká republika. Česká hymna. Komunikativní aktivity. 12. týden Shrnutí a opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány žádné předchozí dovednosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit základní české pozdravy |
- vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti |
- vyjmenovat české hlásky |
- vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování |
- rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) |
- rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen |
- rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen |
- vyjmenovat číslovky 1-10 000 |
- rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru |
- rozlišit tvary akuzativu singuláru |
- rozlišit tvary pravidelných sloves |
- rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves |
- rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv |
- pojmenovat základní dopravní prostředky |
- pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici |
- pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny |
- pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti |
Odborné dovednosti |
---|
- používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest |
- správně oslovovat, pozdravit, poděkovat |
- hláskovat |
- správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty |
- správně napsat známá slova, slovní spojení a věty |
- představit sebe nebo blízkou osobu |
- odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) |
- žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování |
- vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života |
- popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky |
- popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu |
- používat ve svém projevu akuzativ singuláru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
-
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
|