Vyučující
|
-
Hrstková Marcela, M.A.
-
Vaindlová Helena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Komunikativní aktivity. Orientace v čase, části dne, dny v týdnu. Hodiny. 2. týden Časové údaje. Dny v měsíci. Datum. Sjednání schůzky. Modální slovesa. 3. týden Modální slovesa. Náplň dne. Volnočasové aktivity. Co máme rádi. Rád plavu. X Mám rád plavání. 4. týden Významné osobnosti české minulosti. Práce s textem. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu, procvičování. 5. týden Minulý čas - první a druhá osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - komunikativní aktivity. 6. týden Slovesa znát, vědět, umět. Průběžný test. 7. týden Kde jsi byl? Prepozice místa v/ve, na, u. Prepozice v/ve, na + lokál singuláru. 8. týden Příběh v minulosti. Poslech. Práce s textem. Cestování. Názvy zemí a jejich tvary v lokálu singuláru. Počasí. 9. týden Dovolená. Slovesa mluvit, povídat si, slyšet, číst o + lokál singuláru. Budoucí čas. 10. týden Budoucí čas. Prepozice místa k/ke, na, do. Prepozice do + genitiv singuláru. 11. týden Kde jsi? X Kam jdeš? Elektronická komunikace. Komunikativní aktivity. 12. týden Shrnutí a opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti |
- vyjmenovat české hlásky |
- rozlišit základní české pozdravy |
- vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování |
- rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) |
- rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen |
- rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen |
- vyjmenovat číslovky 1-10 000 |
- rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru |
- rozlišit tvary akuzativu singuláru |
- rozlišit tvary pravidelných sloves |
- rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves |
- rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv |
- pojmenovat základní dopravní prostředky |
- pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici |
- pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny |
- pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti |
Odborné dovednosti |
---|
- používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest |
- správně oslovovat, pozdravit, poděkovat |
- hláskovat |
- správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty |
- správně napsat známá slova, slovní spojení a věty |
- představit sebe nebo blízkou osobu |
- odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) |
- žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování |
- vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života |
- popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky |
- popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu |
- používat ve svém projevu akuzativ singuláru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- pojmenovat části dne, dny v týdnu, měsíce v roce |
- rozlišit tvary modálních sloves |
- pojmenovat základní volnočasové aktivity |
- vyjmenovat některé významné osobnosti české historie |
- rozlišit tvary minulého času |
- rozlišit tvary a významy sloves znát, vědět, umět |
- rozlišit význam prepozic v/ve, u, na |
- rozlišit tvary lokálu singuláru |
- pojmenovat základní atmosférické jevy |
- rozlišit tvary budoucího času |
- rozlišit významy prepozic k/ke, na, do |
- rozlišit tvary genitivu singuláru |
Odborné dovednosti |
---|
- popsat náplň dne |
- vyjádřit datum |
- sjednat si schůzku |
- vysvětlit důvod odmítnutí schůzky |
- používat výrazy mám rád x rád něco dělám |
- jednoduchým způsobem popsat události v minulém čase |
- popsat počasí |
- používat ve svém projevu prepozice v/ve, k/ke, na, do v místním významu |
- používat ve svém projevu tvary lokálu singuláru |
- používat ve svém projevu tvary genitivu singuláru |
- jednoduchým způsobem vyjádřit své plány do budoucnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
-
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
-
Holá Lída; Bořilová Pavla. Čeština expres 2 (A1/2). Praha, 2011. ISBN 978-80-87481-26-4.
|