Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvod do studia portugalštiny. Portugalština ve světě Portugalské samohlásky a souhlásky. Abeceda. Slovesa ser, estar, chamar-se. Základní fráze. 2. týden Nazály, dvojhlásky a trojhlásky. Samohlásková znaménka. Člen určitý. Zájmena osobní. Příd. jména národnostní. Názvy zemí. Představení se. Základní pozdravy 3. týden Zápor u sloves. Tvoření otázky. Sloveso ter. Slovesa na -ar. Předložky (de, em). Cizí jazyky. Povolání. Číslovky 0-10 4. týden Sloveso haver. Předložky určující místo. Orientace ve městě, v místnosti. Přídavná jména označující vlastnosti. 5. týden Tázací zájmena. Člen neurčitý. Číslovky 20 - 100. Pravidelná slovesa - ar. Vybavení pokoje, bytu, domu. 6. týden Pravidelná slovesa na - ar, er, ir. Sloveso Ir. Zvratná slovesa. Jídlo, stravování. Denní rozvrh. 7. týden Vazba estar + a + inf. Číslovky 100 - 1000. Předložky určující čas. Dny v týdnu. Slovní zásoba: restaurace, kavárna, cukrárna, papírnictví 8. týden Průběžný test 9. týden Nepravidelná slovesa querer, saber, poder. Budoucí čas opisný. Pozvání, přijetí/odmítnutí pozvání. Předložky a jejich stahování se členem určitým. 10. týden Nepravidelná slovesa ver, vir, ler . Há/desde - časová určení. Osobní zájmena a předmět nepřímý. Dopis: psaní datumu, oslovení, zakončení. Telefonování. 11. týden Nepravidelná slovesa fazer, dizer, trazer. Zájmena přivlastňovací. Měsíce, roční období. Počasí. Stupňování přídavných jmen, srovnávání. Plánování dovolené. 12. týden Opakování probrané látky. 13. týden Závěrečný test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné, kurz je určen úplným začátečníkům |
Odborné dovednosti |
---|
žádné, kurz je určen úplným začátečníkům |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit formální a neformální způsob komunikace |
- rozlišit mužský a ženský rod podstatných a přídavných jmen - rozlišit člen určitý a neurčitý jednotného a množného čísla - rozlišit jednotné a množné číslo podstatných a přídavných jmen - vyjmenovat číslovky 1-100 - rozlišit tvary pravidelných sloves - rozlišit tvary zvratných sloves - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves - rozlišit tvary přítomného času, průběhového času přítomného a tvary blízké budoucnosti - určit předložky vyjadřující místo, čas a směr - rozlišit věty oznamovací, tázací, kladné a záporné |
Odborné dovednosti |
---|
- používat formální a neformální způsob komunikace přiměřeně situaci - představit se, oslovit neznámou/známou osobu, rozloučit se - formulovat jednoduché informace o sobě nebo o blízké osobě (národnost, věk, adresa, profese) - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo o blízké osobě (národnost, věk, adresa, profese) - žádat jednoduchým způsobem o informace (př. adresa, telefonní číslo, kolik je hodin) - uvést, kde se nacházejí dané předměty a osoby - jednoduchým způsobem vyjádřit své záliby - jednoduchým způsobem popsat každodenní zvyky a plány do blízké budoucnosti - vést jednoduchý rozhovor během nakupování - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty - správně zapsat známá slova, slovní spojení a věty - porozumět krátkému textu a poslechu - jednoduchým způsobem diskutovat o informacích z krátkého textu a poslechu - ústně a písemně popsat různé prostředí či obrázek - formulovat krátký písemný projev (informace o sobě, plány do budoucna, neformální dopis) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Binková, Simona. Portugalsko. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-217-1.
-
Tavares, Ana. Portugues XXI, vol. 1. LIDEL, ed.revista Lisboa-Porto, 2004.
|