Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Opakování probrané látky. Slovesa fazer, dizer, trazer. Zájmena přivlastňovací. Měsíce, roční období. Plánování dovolené. Počasí. 2. týden Nepravidelná slovesa pedir, ouvir, dormir, Stupňování přídavných jmen nepravidelných, barvy, oblečení 3. týden Předložky určující čas. Předložka com + osobní zájmeno. Číslovky řadové, porovnávání zemí a zvyků 4. týden Nepravidelná slovesa dar, doer .Podmiňovací způsob v 1. os, j. č. ("queria", "podia") nakupování, (pošta, obchod s oblečením, banka, lékárna). Dotazy týkající se cen a produktů v obchodě čas. Telefonní rozhovor. Haver de. Perfektum dalších pravidelných sloves. Příprava narozenin. 5. týden Vyjádření potřeby a nutnosti (precisar de, dever), Rozkazovací způsob. Návštěva lékaře, Zdraví a nemoci. Rady a pokyny. Popis osoby. Lidské tělo 6. týden Ukazovací zájmena. Předložky por a para, Rodina. Telefonování. Popis fyzické stránky člověka a jeho charakter 7. týden Rozkazovací způsob nepravidelných sloves. Zájmena neurčitá. Předložky + osobní zájmena. Popis města. Popis cesty dle mapy 8. týden Průběžný test 9. týden Minulý čas pravidelných sloves. Zvyky, slavnosti, tradice. Vyjádření vlastního názoru 10. týden Minulý čas nepravidelných sloves (ser, ir, estar, ter), haver de + infinitiv, obohacení ústního projevu, schopnost argumentace 11. týden Minulý čas nepravidelných sloves (trazer, fazer, dizer, ver, vir, pôr, dar, conseguir, saber, poder), Plánování a vytvoření pozvánky 12. týden Opakování probrané látky. 13. týden Závěrečný test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kurz UJP/POR2 volně navazuje na kurz UJP/POR1 - rozlišit formální a neformální způsob komunikace - rozlišit mužský a ženský rod podstatných a přídavných jmen - rozlišit člen určitý a neurčitý jednotného a množného čísla - rozlišit jednotné a množné číslo podstatných a přídavných jmen - vyjmenovat číslovky 1-100 - rozlišit tvary pravidelných sloves - rozlišit tvary zvratných sloves - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves - rozlišit tvary přítomného času, průběhového času přítomného a tvary blízké budoucnosti - určit předložky vyjadřující místo, čas, směr - rozlišit věty oznamovací, tázací, kladné a záporné |
Odborné dovednosti |
---|
Kurz UJP/POR2 volně navazuje na kurz UJP/POR1 - používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci - představit se, rozloučit se, oslovit neznámou/známou osobu, - formulovat jednoduché informace o sobě nebo o blízké osobě (národnost, věk, adresa, profese) - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo o blízké osobě (národnost, věk, adresa, profese) - žádat jednoduchým způsobem o informace (př. adresa, telefonní číslo, kolik je hodin) - uvést, kde se nacházejí dané předměty a osoby - jednoduchým způsobem vyjádřit své záliby - jednoduchým způsobem popsat každodenní zvyky a svoje plány v blízké budoucnosti, - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty - správně zapsat známá slova, slovní spojení a věty - porozumět krátkému textu a poslechu - jednoduchým způsobem diskutovat o informacích z krátkého textu a poslechu - ústně a písemně popsat různé prostředí či obrázek - formulovat krátký písemný projev (informace o sobě, plány do budoucna, neformální dopis) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit další tvary nepravidelných sloves - rozlišit tvary rozkazovacího způsobu pravidelných a vybraných nepravidelných sloves - rozlišit tvary minulého času jednoduchého - porozumět stupňování přídavných jmen - rozlišit používání přivlastňovacích a ukazovacích zájmen ohebných a neohebných - porozumět širšímu používání předložek a předložkových vazeb - pojmenovat časové úseky (roční období, roky, měsíce, data, dny v týdnu) - pojmenovat členy rodiny - vyjmenovat barvy - vyjmenovat oblečení - pojmenovat části těla, - seznámit se s některými nejznámějšími oblastmi Portugalska - poznat některé tradice a zvyky v Portugalsku |
Odborné dovednosti |
---|
- vést jednoduchý rozhovor o činnostech ve volném čase - debatovat na téma prázdniny a dovolená - vést jednoduchý rozhovor u lékaře - popsat rodinné příslušníky, jejich fyzickou stránku a charakter - vysvětlit cestu pěšky a pomocí různých dopravních prostředků - porozumět rozhovoru po telefonu, - jednoduchým způsobem diskutovat o tradicích a o zajímavostech portugalské kultury, - podat informace o fyzickém stavu a zdraví - volit vhodné gramatické prostředky (základní časy, časové výrazy) pro vyjádření časového kontextu vyprávění - shrnout a analyzovat informace získané poslechem jednoduchého textu z oblasti osobního a pracovního života a geografie a kultury Portugalska - vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti osobního a pracovního života, bydlení a geografie Portugalska |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Binková, Simona. Portugalsko. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-217-1.
-
Havlíková, Marie - Alves, Carlos. Portugalština pro samouky. LEDA, Praha, 2008.
-
Jindrová, J. - Pasienka, A. Portugalsko-český slovník. LEDA, Praha.
-
Klíma, Jan. Brazílie. Libri, Praha, 2002.
-
Tavares, Ana. Portugues XXI, vol. 1. LIDEL, ed.revista Lisboa-Porto, 2004.
|