Course: Didactic of biology 2

« Back
Course title Didactic of biology 2
Course code CBG/99DB2
Organizational form of instruction Lecture
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nová Anna, Mgr.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
Course content
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Individual study, Self-study of literature, Lecture with visual aids, Seminar
  • Individual project (40) - 10 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 15 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
know the basic principles of biology didactics and understand to main topics of the subject didactic
evaluate and utilize basic didactic categories of general didactic
Skills
know and evaluate applications of teaching forms, methods and means in the teaching process focussed to natural history and biology
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
know teoretical aspects in didactics of biology and also its procesual aspects
describe basic teoretical areas of didactics of natural history and biology
Skills
process ecucational programs for natural history and biology
create examples of school projects for natural history and biology
apply principles of cooperative education in natural history and biology
apply IBSE in natural history and biology
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture with visual aids
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Project-based instruction
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Self-study of literature
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Oral exam
Skills
Oral exam
Continuous assessment
Competences
Oral exam
Continuous assessment
Recommended literature
  • Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Horník, František; Altmann, Antonín. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro posl. fak. pedagog., fak. přírodověd. a posl. postgrad. studia. Díl 3.. Praha : SPN, 1988.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • Podroužek, L. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu v kurikulárních dokumentech naší školy.. Biologie, chemie, zeměpis, 12(3), 2003.
  • Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
  • Podroužek, Ladislav. Překonávání atomizace ve vzdělávání v základní škole. 2003.
  • Podroužek Ladislav. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu (1). Biologie.
  • Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester