Vyučující
|
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Geologie v RVP ZV, vymezení tematických celků, očekávané výstupy 2. Geologie v učebnicích. Další doporučené zdroje informací. 3. Nerosty a horniny, jejich původ, využití a určování 4. Země, vznik a stavba a vývoj zemské kůry 5. Vnější a vnitřní geologické procesy 6. Půdy 7. Historický vývoj organismů, fosilie a jejich určování 8. Geologický vývoj a stavba území ČR a Evropy, přehled názorů 9. Podnebí, počasí ve vztahu k životu 10. Mimořádné události způsobené přírodními vlivy 11. Doporučené didaktické metody pro výuku geologie 12. Kabinet, geologické sbírky a expozice ve školní praxi 13. Zaměření a návrhy exkurzí ve výuce geologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní poznatky mineralogie, petrologie, všeobecné a historické geologie na bakalářské úrovni |
znát geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
používat správnou odbornou geologickou terminologii |
umět vyhledávat základní informace v zahraničních učebnicích, odborné literatuře a databázích |
umět správně používat základní didaktickou techniku |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní a běžné nerosty, horniny, fosilie a geologické jevy |
znát principy geologické dynamiky Země (tektonika, vulkanismus, exogenní procesy, stratigrafie) |
znát historický vývoj Země a histori vývoje života |
znát základní metody geologického výzkumu a dokumentace |
Odborné dovednosti |
---|
umět správně a srozumitelně vysvětlit vznik nerostů, hornin, fosilií a příčiny různých geologických procesů žákům na různých typech škol |
umět poznat základní nerosty, horniny a fosilie standartními a dostupnými metodami |
umět zacházet k geologickými pomůckami (mikroskop, lupa, kladivo, mapy aj.) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
-
BOUČEK, Bedřich a PAUK, František. Praktická cvičení z geologie. Praha: SPN., 1973.
-
ČERNÍK, V. et al. Přírodopis 9: geologie a ekologie pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství., 2010.
-
MATYÁŠEK, J. a HRUBÝ, Z. Přírodopis. Geologie a ekologie: učebnice. 3. aktualizované vydání.. Brno: Nová škola, s.r.o., 2015.
-
Mergl, Michal; Vohradský, Ondřej. Vycházky za geologickými zajímavostmi Plzně a okolí. 1. vyd. Mariánské Lázně : KOURA publishing, 2000. ISBN 80-902527-1-0.
-
PAUK, František a BICAN, J. Praktická cvičení z mineralogie a petrografie.. Praha: SPN., 1978.
-
PAUK, František. Didaktika geologických věd. Praha: SPN., 1979.
-
ŠVECOVÁ, M. a MATĚJKA, D. Přírodopis 9: příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání.. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2017.
-
ŠVECOVÁ, M. a MATĚJKA, D. Přírodopis 9: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání.. Plzeň: Nakladatelství Fraus., 2017.
|