Vyučující
|
-
Kolorosová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Geografie v kurikulárních dokumentech ČR a v zahraničí 2. Cíle v geografickém vzdělávání 3. Plánování vyučovací hodiny geografie 4. Výukové metody v geografii I 5. Výukové metody v geografii II 6. Organizační formy v hodinách geografie 7. Motivace při vyučování geografie 8. Hodnocení a evaluace při vyučování geografie 9. Komunikace a vztah se třídou 10. Učebnice geografie a zeměpisu pro SŠ a jejich hodnocení 11. Učební pomůcky ve výuce geografie 12. Metody didaktického výzkumu v geografii a jeho současný stav
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících SŠ |
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
Odborné dovednosti |
---|
rutinně aplikovat znalosto obecné didaktiky |
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
orientovat se v kurikulárních dokumentech |
rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
definovat cíle hodiny geografie odpovídající úrovni SŠ |
znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce studentů při vyučování zeměpisu/geografie |
jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro SŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií |
znát základní výzkumné metody pedagogického výzkumu a jmenuje významné publikace v oblasti didaktiky geografie |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat a realizovat vyučovací hodinu geografie |
jmenovat, analyzovat a porovnat vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování geografie na úrovni SŠ |
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro SŠ |
vhodně motivovat žáky pro studium zeměpisu/geografie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
-
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
HOFMANN, E.; SVOBODOVÁ H.; KNECHT P. Standardy geografického vzdělávání v Česku, na Slovensku a v USA. Necháme se inspirovat?. PdF MU: Portál: educoland.muni.cz. 2014.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
-
KNECHT, P.; KUBIATKO, M.; SVATOŇOVÁ, H. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie.. Geodetický a kartografický obzor. 2010.
-
KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
-
Punch, Keith; Oancea, Alis. Introduction to research methods in education. 2nd edition. 2014. ISBN 978-1-4462-6074-6.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
|