Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
-
Uhlíř Petr, Mgr. Ph.D.
-
Soukupová Klára, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Bezpečnost práce v laboratoři 2. Historie mikroskopických technik 3. Základní optické principy 4. Stavba mikroskopu, příprava preparátů. 5. Práce se stereoskopickým mikroskopem. 6. Elektronová mikroskopie, příprava preparátů elektronové mikroskopie 7. Pipetování, izolace DNA, příprava agarového gelu a vizualizace DNA na gelu, příprava bakteriálních kultur. 8. Sběr, preparace a konzervace rostlinného a živočišného materiálu 9. Typy barvení mikroskopických preparátů 10. Zalévání tkáně do parafinových bločků, řezání a příprava preparátů 11. Dokumentace biologických objektů (digitální fotografie, kresba a počítačová grafika). 12. Základní laboratorní a měřící přístroje v biologii (pH-metr, oxymetr, fluorimetr, elektrofóréza, centrifuga aj.). 13. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát bezpečnost práce v laboratoři |
být schopen rozlišit laboratorní vybavení a pomůcky |
znát způsoby sběru, preparace a konzervace rostlinného a živočišného materiálu |
znát principy světelné a elektronové mikroskopie |
být schopen připravovat mikroskopické preparáty a pracovat se stereoskopickým mikroskopem |
znát některé základní laboratorní metody používané v biologii a být schopen dokumentovat biologické objekty (fotografie klasická a digitální, kresba a počítačová grafika) |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
na jednoduché úrovni vytvořit krátký odborný text |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát stavbu světelného a elektronového mikroskopu |
znát základy sběru a preparace biologického materiálu |
znát principy pipetování skleněnou a automatickou pipetou |
znát základní metody dokumentace |
Odborné dovednosti |
---|
umí přípravit preparát pro mikroskopování |
být schopen vytvořit jednoduchý odborný text |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-7066-034-1.
-
Habrová, V. Mikroskopická technika. SPN Praha, 1985.
-
Kalina, T., Váňa J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha, 2005.
-
Knoz, J., Opravilová, V. Základy mikroskopické techniky. Brno, 1992.
-
Lelláková, F. a kol. Zoologická technika. UK Praha, 1985.
-
Rosypal, S. Bakteriologie a virologie. Praha, 1994.
|