|
Lecturer(s)
|
-
Hošták Radek, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Petrmichlová Marie, RNDr. Mgr. Ph.D.
-
Heckelová Ivana, Mgr.
|
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Individual project (40)
- 12 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student has knowledge of principles of biology didactics and is able to understand to main topics of subject didactics. |
| Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu. |
| Skills |
|---|
| Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Student knows principles of the curriculum integration and its use on the elementary school. |
| Know all categories of procesual aspects of the biology education. |
| Know cooperative education ande inquiry based ways of education. |
| Know basic areas in biology and its specifics in biology education. |
| Skills |
|---|
| The student acquired ability of didactic transformation of natural history information into nursery school level and he is able to management this processual aspects. |
| Be able to make didactic anylysis of curriculum with respect to gifted pupils and tu pupils with special educational needs. |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Interactive lecture |
| Seminar |
| Multimedia supported teaching |
| Task-based study method |
| Textual studies |
| Discussion |
|
Recommended literature
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
|