Vyučující
|
-
Nová Anna, Mgr.
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Motivace ve vyučování biologii, motivační techniky. 2. Komparativní analýza a evaluace procesuální stránky vyučování biologii. 3. Vyučovací metody v biologickém vyučování. 4. Pozorování, pokus, laboratorní činnost v biologii. 5. Vyučovací formy - normativní a sociální hledisko, možnosti jejich využívání. 6. Vyučovací prostředky využívané v biologii, možnosti využití, tvorba vyučovacích prostředků. 7. Uplatňování vyučovacích principů, zásad a pravidel. 8. Metakognice, reflexe a autoreflexe ve vyučování biologii z pohledu učitele a studenta. 9. Evaluační techniky a jejich využívání v biologii. 10. Psychodidaktické školy (Piageta, Brunera a Vygotského) a jejich dopad na vyučování biologie. 11. Environmentální výchova ve vyučování biologii. 12. Sexuální výchova ve vyučování biologii. 13. Výchova ke zdraví ve vyučování biologii. .
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základy předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky |
Odborné dovednosti |
---|
znát a hodnotit možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky |
charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii |
vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii |
aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii |
aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopisu a biologii |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Horník, František; Altmann, Antonín. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro posl. fak. pedagog., fak. přírodověd. a posl. postgrad. studia. Díl 3.. Praha : SPN, 1988.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Podroužek, L. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu v kurikulárních dokumentech naší školy.. Biologie, chemie, zeměpis, 12(3), 2003.
-
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Podroužek, Ladislav. Překonávání atomizace ve vzdělávání v základní škole. 2003.
-
Podroužek Ladislav. Vývoj vymezování učiva a pojetí přírodopisu (1). Biologie.
-
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|