Předmět: Didaktika biologie 2 (ZŠ)

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie 2 (ZŠ)
Kód předmětu CBG/9DB2Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Anna, Mgr.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Hodnota přírodopisného učení, uspořádání hodin přírodopisu, instruktivní a konstruktivní přístup. 2. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tématického celků. 3. Učební texty v přírodopisu a pěstitelství a jejich analýza. 4. Zásady tvorby učebních textů, odborná a populární naučná literatura, časopisy, využití v hodinách přírodopisu a pěstitelství. 5 Vytváření představ, pojmů, poznávání přírodovědných zákonitostí. 6. Přírodopis z hlediska učitele a žáka. Konstruktivismus a jeho zavádění v přírodopisu na základní škole. 7. Alternativní způsoby výuky přírodopisu. 8. Projektové vyučování na základní škole, jeho uplatňování v přírodopisu a ostatních učebních předmětech základní školy. 9. Aktuální otázky oborové didaktiky přírodopisu s důrazem na jejich funkčnost a vlastní činnost žáků. 10. Pokusná činnost v hodinách přírodopisu, laboratorní práce, vycházky a exkurze. 11. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu. 12. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka. 13 Osobnost učitele přírodovědných předmětů, jeho slovní projev, možnosti a způsoby aktivizace žáků ve vyučování přírodopisu a pěstitelství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky.
Odborné dovednosti
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie.
Znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky.
Odborné dovednosti
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii.
Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii.
Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Apply principles of cooperative education in natural history andi biology.
Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Doporučená literatura
  • Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • VLACH, P., CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a kol. Biologie všedního dne. Plzeň, Západočeská univerzita, 2014.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr