Vyučující
|
-
Nová Anna, Mgr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hodnota přírodopisného učení, uspořádání hodin přírodopisu, instruktivní a konstruktivní přístup. 2. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tématického celků. 3. Učební texty v přírodopisu a pěstitelství a jejich analýza. 4. Zásady tvorby učebních textů, odborná a populární naučná literatura, časopisy, využití v hodinách přírodopisu a pěstitelství. 5 Vytváření představ, pojmů, poznávání přírodovědných zákonitostí. 6. Přírodopis z hlediska učitele a žáka. Konstruktivismus a jeho zavádění v přírodopisu na základní škole. 7. Alternativní způsoby výuky přírodopisu. 8. Projektové vyučování na základní škole, jeho uplatňování v přírodopisu a ostatních učebních předmětech základní školy. 9. Aktuální otázky oborové didaktiky přírodopisu s důrazem na jejich funkčnost a vlastní činnost žáků. 10. Pokusná činnost v hodinách přírodopisu, laboratorní práce, vycházky a exkurze. 11. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu. 12. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka. 13 Osobnost učitele přírodovědných předmětů, jeho slovní projev, možnosti a způsoby aktivizace žáků ve vyučování přírodopisu a pěstitelství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. |
Znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky. |
Odborné dovednosti |
---|
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. |
Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. |
Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Apply principles of cooperative education in natural history andi biology. |
Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
VLACH, P., CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a kol. Biologie všedního dne. Plzeň, Západočeská univerzita, 2014.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|