Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, pojmy: hierarchické uspořádání, obory, historie, Země, energie, ekosystém (trofické skupiny organismů), potravní řetězce. 2. Organismy a prostředí: život, historické vlivy, rozšíření organismů na Zemi, ostrovy, prostředí (dělení organismů podle výskytu, faktory prostředí-podmínky a zdroje, ekologická nika). 3. Abiotické faktory: světlo, vzduch, tlak, půda, vztahy jednotlivých faktorů k organismům. 4. Zdroje, strategie, populace: potrava (zdroj, obrana), biorytmy, trade-off a životní strategie, demekologie (statické a dynamické demografické charakteristiky). 5. Populační ekologie: dynamika a její faktory, růstové modely, populační cykly, omezení růstu populací, vztahy mezi populacemi. 6. Společenstva: synekologie, přirozené a umělé biocenózy, charakteristiky společenstva (biodiverzita, dominance, trofická struktura), stratifikace, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invaze. 7. Ekosystémy: biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy (terestrické, vodní ? mořské, sladkovodní). 8. Biogeografie: areál, biogeografické oblasti (fyto, zoo, Česká republika), biogeochemické cykly: cykly prvků (O, C, N, P, S) a jejich zásobníky, hydrologický cyklus, eutrofizace. 9. Ekologie člověka: Homo sapiens sapiens, historický vývoj, ohrožení biodiverzity i člověka, člověk a životní prostředí (ovzduší, voda, půda, odpady, ekologické katastrofy). 10. Základy krajinné ekologie, aplikované ekologie, agroekologie, vesmírné ekologie. Statistické zpracování dat v ekologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát ekologii na gymnaziální úrovni |
znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen propojovat informace z různých oborů |
být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
osvojit si základní pojmoslovný aparát ekologie |
znát problematiku ekologických faktorů ovlivňujících živé organismy |
znát jednotlivé hierarchické stupně živého světa a jejich problematiku ve vztahu k ekologii |
znát problematiku člověka a ekologie |
Odborné dovednosti |
---|
umět prezentovat ekologickou problematiku dalším osobám |
umět zhodnotit ekologické otázky a správně je interpretovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Begon, Michael. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. 1. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997. ISBN 80-7067-695-7.
-
Berger J. Učebnice středoškolské ekologie. České Budějovice, 1998.
-
Laštůvka, Z. - Krejčová, P. Ekologie. Konvoj Brno, 2000.
-
Losos B. Základy obecné ekologie. Praha, 1987.
-
Štorch, D. - Mihulka, S. Základy současné ekologie. Portál Praha, 2000.
|