Předmět: Modelové organismy ve výuce biologie

« Zpět
Název předmětu Modelové organismy ve výuce biologie
Kód předmětu CBG/9MODO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušáková Iva, Mgr.
  • Kučerová Eva, RNDr. Ph.D.
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
  • Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu, vymezení jeho náplně, základní literatura, podmínky splnění zápočtu a zkoušky. 2.?4. Modelové organismy bezcévných rostlin a hub pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 5.?7. Modelové organismy cévnatých rostlin pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 8.?10. Modelové organismy bezobratlých živočichů pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 11.?13. Modelové organismy obratlovců pro výuku biologie na ZŠ a SŠ

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát systematické členění organismů
znát běžné druhy rostlin, živočichů a hub
znát základní anatomii, morfologiii, ekologii a význam hlavních taxonomických skupin organismů
Odborné dovednosti
pracovat s odbornou biologickou literaturou
umět určit běžné druhy rostlin a živočichů pomocí určovacích klíčů
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát běžné druhy rostlin, hub a živočichů vhodné pro školní praxi.
Znát vybrané modelové organismy vhodné pro výuku přírodopisu a biologie.
Znát principy didaktické transformace.
Odborné dovednosti
umět určit běžné druhy organismů při mimorovrhové činnosti (exkurzi)
umět didakticky transformovat získané odborné znalosti do vzdělávacího procesu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců. Praha, 2007.
  • Graham L. E., Wilcox L. W. Algae. Upper Saddle River, 2000.
  • Hausmann K., Hülsmann N. Protozoologie. Stuttgart, 1996.
  • Hickey M., King C. Common Families of flowering Plants. Cambridge, 2004.
  • Holec J., Bielich A., Beran M. Přehled hub střední Evropy. Praha, 2012.
  • Judd W. Plants Systematics (A phyllogenetic Approach). Sunderland, 2002.
  • Kalina T., Váňa J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha, 2005.
  • Kubát, K. et al. Klíč ke květeně České republiky.. Praha. Academia., 2002.
  • Macháček, T., Hampl, V., Mikešová, K. Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot (studijní text pro učitele středních škol). Živa, 2016, 1, elektronická příloha. Praha, 2016.
  • Sitte P. Strasburger Lehrbuch der Botanik. Berlin, 2002.
  • Smrž, J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých. Karolinum. Praha, 2015.
  • Wallace R. L., Taylor W. K. Invertebrate zoology. A laboratory manual.. Pearson, USA, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr