Vyučující
|
-
Dušáková Iva, Mgr.
-
Kučerová Eva, RNDr. Ph.D.
-
Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
-
Horešovská Štěpánka, RNDr. Mgr. Ph.D.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu, vymezení jeho náplně, základní literatura, podmínky splnění zápočtu a zkoušky. 2.?4. Modelové organismy bezcévných rostlin a hub pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 5.?7. Modelové organismy cévnatých rostlin pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 8.?10. Modelové organismy bezobratlých živočichů pro výuku biologie na ZŠ a SŠ 11.?13. Modelové organismy obratlovců pro výuku biologie na ZŠ a SŠ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát systematické členění organismů |
znát běžné druhy rostlin, živočichů a hub |
znát základní anatomii, morfologiii, ekologii a význam hlavních taxonomických skupin organismů |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s odbornou biologickou literaturou |
umět určit běžné druhy rostlin a živočichů pomocí určovacích klíčů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát běžné druhy rostlin, hub a živočichů vhodné pro školní praxi. |
Znát vybrané modelové organismy vhodné pro výuku přírodopisu a biologie. |
Znát principy didaktické transformace. |
Odborné dovednosti |
---|
umět určit běžné druhy organismů při mimorovrhové činnosti (exkurzi) |
umět didakticky transformovat získané odborné znalosti do vzdělávacího procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců. Praha, 2007.
-
Graham L. E., Wilcox L. W. Algae. Upper Saddle River, 2000.
-
Hausmann K., Hülsmann N. Protozoologie. Stuttgart, 1996.
-
Hickey M., King C. Common Families of flowering Plants. Cambridge, 2004.
-
Holec J., Bielich A., Beran M. Přehled hub střední Evropy. Praha, 2012.
-
Judd W. Plants Systematics (A phyllogenetic Approach). Sunderland, 2002.
-
Kalina T., Váňa J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha, 2005.
-
Kubát, K. et al. Klíč ke květeně České republiky.. Praha. Academia., 2002.
-
Macháček, T., Hampl, V., Mikešová, K. Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot (studijní text pro učitele středních škol). Živa, 2016, 1, elektronická příloha. Praha, 2016.
-
Sitte P. Strasburger Lehrbuch der Botanik. Berlin, 2002.
-
Smrž, J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých. Karolinum. Praha, 2015.
-
Wallace R. L., Taylor W. K. Invertebrate zoology. A laboratory manual.. Pearson, USA, 2003.
|