Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
-
Kubát Ladislav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do obecné zoologie, živočichové a jejich postavení v systému. Stavba živočišné buňky, základy histologie. 2. Epitely, jejich struktura a funkce. Pojivové tkáně a oporná soustava. 3. Svalová tkáň a pohybová soustava, nervová tkáň a nervová soustava, jejich evoluce a fyziologie u živočichů. 4. Tělní tekutiny živočichů, homeostáze a imunologie 5. Cévní soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 6. Dýchací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 7. Trávicí soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 8. Metabolismus živočichů. 9. Vylučovací soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. Termoregulace a povrch těla. 10. Smyslová soustava a její fyziologie a evoluce u živočichů. 11. Látkové řízení těla. 12. Pohlavní soustava a její evoluce u živočichů. Rozmnožování. 13. Ontogeneze, vznik zárodečných listů a tělních dutin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni |
znát biologii buňky na gymnaziální úrovni |
znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni |
znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
podrobně znát stavbu "živočišné" buňky, především struktur souvisejících s jejím metabolismem a komunikací mezi buňkami |
podrobně znát obecnou strukturu tkání i jednotlivé typy, včetně morfogeneze |
znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů |
umět popsat stavbu a funkci všech orgánových soustav v kontextu se zoologickým systémem a evolucí těchto soustav |
porozumět ontogenetickému vývoji včetně vzniku a původu jednotlivých zárodečných listů |
znát ontogenetický původ orgánů v těle živočicha |
Odborné dovednosti |
---|
chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů |
aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje a propojit je se stavbou tkání |
umět pozorovat, poznat a popsat struktury tkání a orgánů živočichů pozorovatelné v mikroskopu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Gaisler, J, Zima, J. Zoologie obratlovců.. Praha, 2007.
-
Gilbert, S.F. Developmental Biology. Sunderland, 2000.
-
Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
-
Janqueira, L.C., Carneiro J., Kelly, R. Základy histologie. Jinočany, 1997.
-
Jánský L., Novotný J. Fyziologie živočichů a člověka.. Praha, 1981.
-
Knoz, J. Obecná zoologie. I. a II. díl. PřF UJEP Brno, 1993.
-
Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
-
Silbernagl S., Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Praha, 2004.
-
Sládeček, František. Rozmnožování a vývoj živočichů : Základy vývojové biologie : Celost. vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha : Academia, 1986.
|