Vyučující
|
-
Vlach Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základy půdoznalství, základní problémy půdy, ochrana půdy. 2. Půda, vznik, složení. Typy a druhy půd. 3. Základy výživy a ochrany rostlin. Zemědělství a životní prostředí. 4. Genetika a šlechtění kultur rostlin. 5. Plevele. Indikační botanika. Genové inženýrství. Meristémy. 6. Základní polní plodiny - obiloviny, okopaniny. 7. Pícniny, technické plodiny aj. 8. Základy zahradnictví, ovocnářství. 9. Zelinářství. Květinářství. 10. Tropické a subtropické kulturní rostliny. 11. Jednotlivé druhy a jejich využití. 12. Léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy. 13. Poznávání kulturních rostlin a jejich semen, základy jejich zpracování a základy zdravé výživy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokladem je dobrá orientace v základech biologie a ekologie |
Používat základní biologické systémy, rozpoznat přírodniny uváděné v učebnicích ZŠ a SŠ, vyhledat informace k vzájemným vztahům mezi organismy. |
Rozpozná běžné druhy rostlin a živočichů, ale i minerálů a hornin. Vymezí hypotézu a vyhledá cesty k jejímu řešení. |
Odborné dovednosti |
---|
dobré základy biologie a ekologie |
rozpoznávání běžných druhů rostlin, živočichů, minerálů a hornin |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí popsat základní typy a druhy půd, základní problémy půdy, principy ochrany půdy, vznik a složení půd. |
Student umí popsat základy výživy a ochrany rostlin, principy zemědělství a jeho souvislost se životním prostředím. |
Student umí vysvětlit základní principy genetiky a šlechtění rostlin. |
Student umí vysvětlit pojmy plevele, indikační botanika, genové inženýrství, meristémy. |
Student umí rozdělit a charakterizovat základní polní plodiny (obiloviny, okopaniny), pícniny, technické plodiny. |
Student zná základní prinicipy zahradnictví, ovocnářství, zelinářství a květinářství. |
Student umí charakterizovat tropické a subtropické kulturní rostliny, uvést jejich příklady a jejich využití. |
Student umí vysvětlit pojmy léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy. |
Odborné dovednosti |
---|
Student umí zdůvodnit řešení základních problémů aplikované biologie a navrhovat možná řešení těchto problémů. |
Student prakticky poznává kulturní rostliny a jejich semena. |
Student používá znalosti ze systematických předmětů (botanika, zoologie, mineralogie a petrologie) a porovná dílčí názory na aplikovanou biologii a doloží návrhy změn v přístupu k nim. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
HOLZER, S. Zahrada k nakousnutí. Permakultura podle Seppa Holzera.. Brno, 2013.
-
Kazda, J., Mikulka, J. Prokinová, E. Encyklopedie ochrany rostlin: Polní plodiny. Praha, Profi Press, 2010.
-
Kincl, M. a. Základy rostlinné výroby pro učitele 1 a 2.
-
Kincl, Miloslav; Kubicová, Svatava; Zelinka, Jozef. Základy rostlinné výroby pro učitele : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1.. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-009-X.
-
Kolektiv autorů. Léčivé rostliny: Ottův průvodce přírodou. Praha, Ottovo nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7360-588-9.
-
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Prach, Karel. Úvod do vegetační ekologie. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-356-7.
-
Semorádová, E. Ekologie krajiny. UJEP Ústí nad Labem, 1998.
-
ŠARAPATKA, B. et al. Agroekologie.. Olomouc, 2010.
-
Šarapatka, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3736-1.
-
Tomášek, M. Půdy České republiky. ČGÚ Praha, 2000. ISBN ISBN 80 - 70.
-
Valíček, Pavel. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0939-6.
|