Předmět: Aplikovaná biologie

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná biologie
Kód předmětu CBG/APBI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vlach Zdeněk, Mgr. Ph.D.
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základy půdoznalství, základní problémy půdy, ochrana půdy. 2. Půda, vznik, složení. Typy a druhy půd. 3. Základy výživy a ochrany rostlin. Zemědělství a životní prostředí. 4. Genetika a šlechtění kultur rostlin. 5. Plevele. Indikační botanika. Genové inženýrství. Meristémy. 6. Základní polní plodiny - obiloviny, okopaniny. 7. Pícniny, technické plodiny aj. 8. Základy zahradnictví, ovocnářství. 9. Zelinářství. Květinářství. 10. Tropické a subtropické kulturní rostliny. 11. Jednotlivé druhy a jejich využití. 12. Léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy. 13. Poznávání kulturních rostlin a jejich semen, základy jejich zpracování a základy zdravé výživy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokladem je dobrá orientace v základech biologie a ekologie
Používat základní biologické systémy, rozpoznat přírodniny uváděné v učebnicích ZŠ a SŠ, vyhledat informace k vzájemným vztahům mezi organismy.
Rozpozná běžné druhy rostlin a živočichů, ale i minerálů a hornin. Vymezí hypotézu a vyhledá cesty k jejímu řešení.
Odborné dovednosti
dobré základy biologie a ekologie
rozpoznávání běžných druhů rostlin, živočichů, minerálů a hornin
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student umí popsat základní typy a druhy půd, základní problémy půdy, principy ochrany půdy, vznik a složení půd.
Student umí popsat základy výživy a ochrany rostlin, principy zemědělství a jeho souvislost se životním prostředím.
Student umí vysvětlit základní principy genetiky a šlechtění rostlin.
Student umí vysvětlit pojmy plevele, indikační botanika, genové inženýrství, meristémy.
Student umí rozdělit a charakterizovat základní polní plodiny (obiloviny, okopaniny), pícniny, technické plodiny.
Student zná základní prinicipy zahradnictví, ovocnářství, zelinářství a květinářství.
Student umí charakterizovat tropické a subtropické kulturní rostliny, uvést jejich příklady a jejich využití.
Student umí vysvětlit pojmy léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy.
Odborné dovednosti
Student umí zdůvodnit řešení základních problémů aplikované biologie a navrhovat možná řešení těchto problémů.
Student prakticky poznává kulturní rostliny a jejich semena.
Student používá znalosti ze systematických předmětů (botanika, zoologie, mineralogie a petrologie) a porovná dílčí názory na aplikovanou biologii a doloží návrhy změn v přístupu k nim.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • HOLZER, S. Zahrada k nakousnutí. Permakultura podle Seppa Holzera.. Brno, 2013.
  • Kazda, J., Mikulka, J. Prokinová, E. Encyklopedie ochrany rostlin: Polní plodiny. Praha, Profi Press, 2010.
  • Kincl, M. a. Základy rostlinné výroby pro učitele 1 a 2.
  • Kincl, Miloslav; Kubicová, Svatava; Zelinka, Jozef. Základy rostlinné výroby pro učitele : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1.. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-009-X.
  • Kolektiv autorů. Léčivé rostliny: Ottův průvodce přírodou. Praha, Ottovo nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7360-588-9.
  • Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
  • Prach, Karel. Úvod do vegetační ekologie. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-356-7.
  • Semorádová, E. Ekologie krajiny. UJEP Ústí nad Labem, 1998.
  • ŠARAPATKA, B. et al. Agroekologie.. Olomouc, 2010.
  • Šarapatka, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3736-1.
  • Tomášek, M. Půdy České republiky. ČGÚ Praha, 2000. ISBN ISBN 80 - 70.
  • Valíček, Pavel. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0939-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní