Předmět: Biologie dítěte a zdrav. výchova

« Zpět
Název předmětu Biologie dítěte a zdrav. výchova
Kód předmětu CBG/BI1ZV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince. 2. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj. 3. Výživa člověka a životospráva dítěte školního věku. 4. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova. 5. Imunitní systém člověka. Alergie. 6. Infekční choroby dětského věku. 7. Biologická podstata učení. 8. Biologická podstata stresu. Traumatické zážitky. 9. Hygiena. Režim práce a odpočinku. Mikroklima učebny. 10. Vybrané psychické nemoci a poruchy v dětském věku. Závislosti. 11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením. 12. - 13. První pomoc.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
dovést pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat, vysvětlit, charakterizovat, odvodit a specifikovat stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány
znát fylogenezi a ontogenezi člověka; podrobně týkající se dětí
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla s důrazem na specifika dětí: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava
znát vliv dědičnosti na ontogeneze a zdraví jedince; podrobně týkající se dětí
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění; podrobně týkající se dětí
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci
znát potřeby a možnosti dětí z hlediska biologie
Odborné dovednosti
vztáhnout anatomickou stavbu, fyziologické děje a zdravotní stav člověka
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha. ISBN 978-80-01-05249-5.
  • Jan Šmarda. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
  • Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
  • Kočárek, E. Biologie člověka 1. Praha. ISBN 978-80-86960-47-0.
  • Kočárek, E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
  • Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr