Vyučující
|
-
Valenta Libor, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do biologie člověka, opakování, biologické obory s důrazem na medicínu, obecný princip nemoci, úvod do anatomie. 2. Fylogeneze člověka. 3. Soustava kosterní. 4. Pohybová soustava, vnitřní prostředí a tělní tekutiny. 5. Oběhová soustava krev, srdce, cévy. 6. Mízní a dýchací soustava. 7. Soustava trávicí. 8. Metabolismus, soustava kožní a vylučovací. 9. Soustava nervová. 10. Soustava žláz s vnitřní sekrecí. 11. Smyslové orgány. 12. Soustava pohlavní, ontogenetický vývoj. 13. Člověk a zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát fylogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
být schopen pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát anatomii lidského těla |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
znát fyziologii lidského těla |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
znát vliv dědičnosti zdraví jedince |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, I. - Trojan, S. Somatologie I,II. Avicenum Praha, 1990.
-
Hajniš, Karel. Anatomie člověka pro biology. Díl 2, Nervová soustava, kůže a její deriváty, smyslové orgány. Jinočany : H & H, 1993.
-
Hořejší, Jaroslav. Lidské tělo : srozumitelný a zevrubný průvodce po strukturách a funkcích lidského organismu. Bratislava : Gemini, 1992. ISBN 80-85265-59-1.
-
Machová J. Biologie člověka pro učitele.. Praha, 2002.
-
Merkunová, A., Orel, M. Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha, 2008.
-
Palmer D. Původ člověka. Bratislava, 2009.
|