Vyučující
|
-
Holubová Yashasvi, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince. 2. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj. 3. Výživa člověka a životospráva dítěte školního věku. 4. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova. 5. Imunitní systém člověka. Alergie. 6. Infekční choroby dětského věku. 7. Biologická podstata učení. 8. Biologická podstata stresu. Traumatické zážitky. 9. Hygiena. Režim práce a odpočinku. Mikroklima učebny. 10. Vybrané psychické nemoci a poruchy v dětském věku. Závislosti. 11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením. 12. - 13. První pomoc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
dovést pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat, vysvětlit, charakterizovat, odvodit a specifikovat stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka; podrobně týkající se dětí |
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla s důrazem na specifika dětí: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
znát vliv dědičnosti na ontogeneze a zdraví jedince; podrobně týkající se dětí |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění; podrobně týkající se dětí |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
znát potřeby a možnosti dětí z hlediska biologie |
Odborné dovednosti |
---|
vztáhnout anatomickou stavbu, fyziologické děje a zdravotní stav člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha. ISBN 978-80-01-05249-5.
-
Hudák, Radovan; Kachlík, David. Memorix anatomie. 2017. ISBN 978-80-7553-420-0.
-
Jan Šmarda. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
Kočárek, E. Biologie člověka 1. Praha. ISBN 978-80-86960-47-0.
-
Kočárek, E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
-
Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
-
Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně. 2001.
-
Šulová, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
|